Děkuji mnohokrát, pane předsedající.
Tak můj záměr bylo uvést pár faktů a zklidnit debatu, a teď už jsem si jist, že se mi to nepovede, tak se o to ani nebudu snažit. Tak loni touto dobou jsme debatovali o prosinci roku 2018, kdy nastal na té... nebo listopadu nastal na D1 problém. Teď se tady jaksi rychle chtěla situace řešit - to bylo myslím dva nebo tři ministři dopravy, oni se ti odborníci na Ministerstvu dopravy střídají hodně rychle, tak já úplně... myslím, že tři zpátky, že jo. A pan poslanec Kováčik prostřednictvím pana předsedajícího, navrhl, pokud si dobře vzpomínám, mám to takhle v poznámkách, že by se to mělo řešit zákazem předjíždění kamionů na D1, že připraví nějaký návrh zákona, který by tedy zakazoval kamionům, argumentoval předjíždět, argumentovalo se tím, že na Slovensku kamiony předjíždět nemohou, plus mají nějakou jinou rychlost. Byla tady na to téma poměrně intenzivní debata. Tak já jsem to vzal vážně a na férovku a udělal jsem to jediné, co můžu udělat, inspirován kolegy z ANO, že jsem si jaksi také najal studenty, ne agenturu, přece jenom nejsem tak movitý, a s pomocí několika kolegů jsem stahoval záznamy z kamer v osobních automobilech jak jezdíme z Brna do Prahy a zpátky. Ty záznamy jsem nechal studenty analyzovat a srovnávat, zda kamiony zachycené na těch záznamech porušují dopravní předpisy na D1, stávající dopravní předpisy. A protože mě zajímala i podrobnější analýza, tak jsem nechal udělat rozbory, jestli se to týká kamionů, které jsou spíše tranzitní.
Ty jsem si definoval jako kamiony se značkou Rumunska, Polska, Maďarska a tak, těchto zemí. A nebo jsou to spíš kamiony, které převáží zboží po České republice. Ty jsem si definoval jako kamiony se značkou CZ. A snažil jsem se udělat i nějaké pořadí těch kamionů, jednak podle typu, bez přívěsu, s přívěsem a ty, které převáží - to sice nejsou kamiony, ale je to poměrně velká skupina vozidel, které převáží auta, takové ty dvě, tři auta, většinou se značkou z Rumunska. A abych zjistil, jestli tedy nějaké předpisy se stávající porušují, a jestli se nějak liší jednotlivé země v porušování těch předpisů. Já už jsem tady o tom mluvil. Shrnu to ještě jednou.
Ty záznamy jsem sbíral zhruba dva měsíce. Ta analýza byla poměrně podrobná. Snažil jsem se to i statisticky, nebo oni se to snažili statisticky vyhodnotit. Zjistili jsme opravdu, že dochází k porušování stávajících předpisů, a to poměrně ve velkém procentu. Dokonce jsme zachytili relativně vysoké procento předjíždění kamionů tam, kde byla značka přímo na dálnici zákaz předjíždění kamionů. Běžně jsme zachytili to, že kamiony jely na dálnici ve všech třech pruzích a předjížděly se v tom levém pruhu, i když tam byly tři pruhy. Na prvním místě figurovaly kamiony se značkou z Rumunska, na druhém z Polska atd. Já jsem to tady říkal. A říkal jsem si, protože to samozřejmě byla amatérská analýza, kterou byla jenom sice s relativně vysokým počtem zachycených vozidel, za relativně velkou dobu, ale ve srovnání s tím, kolik vozidel projede po našich dálnicích, tak je to samozřejmě jenom malý vzorek, a já nemám rád, když ty analýzy nejsou dostatečně, jsem zvyklý na desetiprocentní vzorky atd. Prostě nástroje vědeckého hodnocení dat jsou všude stejné.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV