Vaněk (ODS): Bylo by to k smíchu, kdyby to nebylo k pláči

14.09.2020 16:49 | Zprávy

Když čtu současné nářky automobilového průmyslu, jeho žádosti o podporu a dotace, nemohu se zbavit pocitu, že si EU vzala příklad ze slov R. Reagana… on to ovšem myslel jako varování, nikoliv jako návod.

Vaněk (ODS): Bylo by to k smíchu, kdyby to nebylo k pláči
Foto: Archiv ODS
Popisek: Tomáš Vaněk

Když čtu současné nářky automobilového průmyslu, jeho žádosti o podporu a dotace, nemohu se zbavit pocitu, že si EU vzala příklad ze slov R. Reagana… on to ovšem myslel jako varování, nikoliv jako návod. Pro jistotu ten citát zopakuji „Pokud se to hýbe, zdaňte to. Pokud se to hýbe dál, regulujte to. A pokud se to dál nehýbe, dotujte to.”

Daně

Že jsou auta v EU poněkud “předražená”, je známo již dlouho, stačí se podívat na ceny v jiných zemích, či se případně pokusit si nějaké auto odjinud dovézt. Takže pokud jde o daně, je to již dlouho realita.

Regulace

Nícméně ani to EU nestačilo a přesně podle výše uvedeného “návodu” přikročila k regulacím, a hned pro jistotu dvojího druhu:

  1. Vybavení aut “povinnými” prvky, o které většina lidí nestojí, a dobrovolně by si takové auto nikdy nekoupila. Navíc o některých je již známo, že žádnou úsporu nepřinášejí, komplikují uživatelům život a snižují životnost některých komponentů, čímž zvyšují náklady majitele (start-stop system). A v realizaci jsou “udělátka”, která se ukazují i životu nebezpečná – “brzdový asistent” dodržující rychlost. Co to může udělat při předjíždění či v krizových situacích, si jistě dokáže představit každý řidič. Občané jsou sice ujišťováni “že to půjde vypnout”, nicméně představa, že než se rozjedu, strávím pár minut vypínáním různých “EUrobroskvovin”, které jsem si předtím musel povinně koupit, je poněkud šílená.
  2. Emise
    Jeden z příkladů, jak se EU pokouší přehlasovat “přírodní zákony”. To, co bylo odhlasováno, prostě není technicky reálné. Nicméně hned bylo nalezeno “kocourkovské” řešení… limit se nevztahuje na jednotlivá auta, ale na všechna prodaná auta dotyčného výrobce. Proto také došlo v EU k hromadné výrobě elektromobilů, které sice neznamenají pro životní prostředí žádnou výhodu (výfuk se jen “přesunul” jinam), ale umožňují dosáhnout kýženého “průměru emisí”.
    Má to ovšem jeden háček… Vzhledem k poměru cena/výkon si je skoro nikdo dobrovolně nekoupí, s výhradou firem, které tak chtějí prokázat svojí zelenost… A zvýšené náklady poté samozřejmě promítnou do cen svých výrobků pro koncové uživatele.
    Pokud to půjde takto dál, lze očekávat, že dalším krokem ke snížení průměrných emisí budou zanedlouho auta šlapací. Zvýšené emise CO2 “šlapajícím” nebudou pro jistotu do kalkulace zahrnuty.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Článek byl převzat z Profilu RNDr., Mgr. Tomáš Vaněk, CSc

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Kampaň

Dobrý den, možná se pletu, ale neutrácí za kampaň ze všeho nejvíc právě vaše hnutí? Možná by nebylo na škodu, kdyby se limit pro politickou kampaň snížil - co vy na to? Třeba byste jako politici pak víc makali a nespoléhali na to, že pak uděláte kampaň - nic osobního, zrovna vás je vidět docela dost...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Marková (BPP): Když si armáda začíná dělat co chce. Kód Charlie, díl druhý. Až k Hradu

13:05 Marková (BPP): Když si armáda začíná dělat co chce. Kód Charlie, díl druhý. Až k Hradu

Když jsem tu minule rozebírala dronovou kauzu od úplných základů, netušila jsem, že dnes se budu mus…