Když čtu současné nářky automobilového průmyslu, jeho žádosti o podporu a dotace, nemohu se zbavit pocitu, že si EU vzala příklad ze slov R. Reagana… on to ovšem myslel jako varování, nikoliv jako návod. Pro jistotu ten citát zopakuji „Pokud se to hýbe, zdaňte to. Pokud se to hýbe dál, regulujte to. A pokud se to dál nehýbe, dotujte to.”
Daně
Že jsou auta v EU poněkud “předražená”, je známo již dlouho, stačí se podívat na ceny v jiných zemích, či se případně pokusit si nějaké auto odjinud dovézt. Takže pokud jde o daně, je to již dlouho realita.
Regulace
Nícméně ani to EU nestačilo a přesně podle výše uvedeného “návodu” přikročila k regulacím, a hned pro jistotu dvojího druhu:
- Vybavení aut “povinnými” prvky, o které většina lidí nestojí, a dobrovolně by si takové auto nikdy nekoupila. Navíc o některých je již známo, že žádnou úsporu nepřinášejí, komplikují uživatelům život a snižují životnost některých komponentů, čímž zvyšují náklady majitele (start-stop system). A v realizaci jsou “udělátka”, která se ukazují i životu nebezpečná – “brzdový asistent” dodržující rychlost. Co to může udělat při předjíždění či v krizových situacích, si jistě dokáže představit každý řidič. Občané jsou sice ujišťováni “že to půjde vypnout”, nicméně představa, že než se rozjedu, strávím pár minut vypínáním různých “EUrobroskvovin”, které jsem si předtím musel povinně koupit, je poněkud šílená.
-
Emise
Jeden z příkladů, jak se EU pokouší přehlasovat “přírodní zákony”. To, co bylo odhlasováno, prostě není technicky reálné. Nicméně hned bylo nalezeno “kocourkovské” řešení… limit se nevztahuje na jednotlivá auta, ale na všechna prodaná auta dotyčného výrobce. Proto také došlo v EU k hromadné výrobě elektromobilů, které sice neznamenají pro životní prostředí žádnou výhodu (výfuk se jen “přesunul” jinam), ale umožňují dosáhnout kýženého “průměru emisí”.
Má to ovšem jeden háček… Vzhledem k poměru cena/výkon si je skoro nikdo dobrovolně nekoupí, s výhradou firem, které tak chtějí prokázat svojí zelenost… A zvýšené náklady poté samozřejmě promítnou do cen svých výrobků pro koncové uživatele.
Pokud to půjde takto dál, lze očekávat, že dalším krokem ke snížení průměrných emisí budou zanedlouho auta šlapací. Zvýšené emise CO2 “šlapajícím” nebudou pro jistotu do kalkulace zahrnuty.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLČlánek byl převzat z Profilu RNDr., Mgr. Tomáš Vaněk, CSc
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV