Co má BIS činit ze zákona a jak to dělá
BIS má sloužit spolu s dalšími dvěma zpravodajskými službami (VZ a ÚZSI) k získávání, shromažďování a vyhodnocování informací důležitých pro ochranu ústavního zřízení, významných ekonomických zájmů ČR, její bezpečnost a obranu. Konkrétně má sbírat informace o záměrech a činnostech proti demokratickým základům, svrchovanosti a územní celistvosti České republiky. Dál má získávat údaje o zpravodajských službách cizí moci, o činnostech ohrožujících státní a služební tajemství. Důležitá je její činnost při zjišťování informací o činnostech, jejichž důsledky mohou ohrozit bezpečnost ČR nebo její významné ekonomické zájmy. V posledních letech nabyla na důležitosti agenda BIS týkající se shromažďování informací o organizovaném zločinu a terorismu.
Takže jsme se dozvěděli, že činnost BIS byla v roce 2019 zaměřená na prověřování cizinců, ať již žadatelů o mezinárodní ochranu (předpokládám žadatelů o azyl nebo dočasnou ochranu), žadatelů o různé krátkodobé i dlouhodobé pobyty a žadatelů o udělení státního občanství. BIS také prováděla činnost ohledně významných ekonomických zájmů ČR ve strategických oblastech. V praxi to ale zatím nevypadá, že by bylo dosaženo nějak převratných výsledků v napomáhání odhalení kartelových dohod například v oblasti dopravních staveb či telekomunikací. BIS také měla v zájmu činnosti dohled na nevýhodných prodejích či pronájmech majetku státu. (Doufám, že ve Výroční zprávě za rok 2020, se od BIS dozvíme nějaké skutečnosti ohledně toho, kdo stál za letošním pronájmem prostor pro záložní polní nemocnici v Letňanech, který stál 26 miliónů korun a nikdo v ní doposud neležel a podle všeho ani ležet nebude).
Jak BIS hlídá zpravodajské služby jiných států
Horší je to při monitorování činnosti zpravodajských služeb cizí moci. Už je to trochu nuda číst pořád o stejných nebezpečích ze strany Ruska a Číny. Problém je ten, že když se na nějaké nebezpečí upozorňuje už příliš dlouho (v tomhle případě už celá desetiletí) podobným způsobem, lidé mají tendenci přestat to brát vážně, když se mezitím nic nestalo. Důkazy v tomto případě nejsou a chybí. O spolupráci s partnerskými státy NATO a EU je jen naznačeno, že tam probíhá rozsáhlá komunikace. Co ale nebezpečí ze strany Turecka, které v posledních letech provádí agresivní akce hvězdicovitě do různých směrů od svého teritoria, a snaží se být novodobým geopolitickým hegemonem? Někdy i na dost velkou vzdálenost, viz jeho akce v Libyi. Přitom Česká republika je ve stejné geografické vzdálenosti od hranice Turecka jako západní část Libye. Proto by mně velmi zajímalo, jestli Turecko u nás opravdu nic nepodniká. Podobně by bylo velmi zajímavé dočíst se více o možné činnosti islamistů, zda jsou monitorovaná kázání v mešitách (protože to je způsob, jakým se často radikalizovali muslimové v západních zemích, Rakousko i Francie v tom smyslu zpřísňují dohled státu). Zajímavé je zjištění, že na území České republiky probíhal program léčby veteránů z Libye a jiných libyjských pacientů s doprovodem, v českých lázeňských či rehabilitačních zařízeních, podle výroční zprávy BIS desítky až stovky lidí ročně. To už je podle mně velké bezpečnostní riziko. Oprávněně se lze zamyslet, zda zde "neléčíme" nějaké další skupiny osob se zvýšeným bezpečnostním rizikem (další takové "veterány").

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLČlánek byl převzat z Profilu Ing. Radovan Vích
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV