Výborný (KDU-ČSL): Pět důvodů, proč je novela zákona o pedagogických pracovnících dobrá

24.04.2023 18:09 | Ze sítí

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k novele zákona o pedagogických pracovnících

Výborný (KDU-ČSL): Pět důvodů, proč je novela zákona o pedagogických pracovnících dobrá
Foto: Hans Štembera
Popisek: Marek Výborný (KDU-ČSL)

1. Novela zákona o pedagogických pracovnících zdaleka není pouze o garanci objemu platových prostředků pro učitele. Obsahuje řadu dalších změn, které považuji za ještě důležitější, a pevně věřím, prospěšné pro české školství. Např. nové pozice provázejícího resp. uvádějícího učitele, které mají pomoci přípravě a nástupu nových pedagogů do škol nebo podpůrné pozice typu školského logopeda či řadu opatření posilujících manažerskou (tedy plně odpovědnou) roli ředitele školy včetně využití odborníků z praxe ve školách a to s podmínkou doplnění pedagogického vzdělání.

2. Ano, podobně jako tomu bylo už v minulém volebním obdobím, jsme do novely vložili garanci u platů. Zde je poctivé přiznat chybu, kterou jsme učinili před více než rokem. Přestože od počátku v debatách zaznívala garance pro učitele, tak se do materiálů jako je programové prohlášení vlády dostal termín "pedagogičtí pracovníci" (tam patří ale nejen učitelé, ale i vychovatelé, trenéři, školní psychologové či asistenti pedagoga). Jde zjednodušeně řečeno o garanci platu na úrovni 130% průměrné mzdy. Tím se od počátku nemyslí garance jednoho konkrétního platu, ale garance objemu finančních prostředků na platy učitelů. Je dobré připomenout, že tuto "exkluzivitu" garance objemu na platy budou mít učitelé jako jediná skupina "státních zaměstnanců" a pro státní rozpočet to bude znamenat rozpočtově nárok v řádu vyšších jednotek miliard korun.

Výsledkem tedy bude, že každý ředitel dostane větší "balík peněz" na platy. To je ta pozitivní zpráva pro školy, učitele i další ped. pracovníky. Neznamená to ale, že by se cokoli měnilo z dosavadní praxe. Tedy všichni ped. pracovníci budou i nadále odměňováni na základě platných tarifních tabulek. Dle zařazení do platové třídy a stupně budou nárokově mít "tarif" činící v průměru cca 80% platu. V rámci nadtarifní části (osobní ohodnocení a odměny) bude prostor pro ředitele školy zohlednit práci každého konkrétního učitele i dalších pedagogických pracovníků. Považuji toto za správné, protože z vlastní zkušenosti ředitele vím, že i mezi učiteli jsou ti, kteří se často nad rámec svých povinností věnují žákům, patří ke skutečným pedagogickým tahounům, jsou vzorem pro své žáky a často inspirací pro svoji další studijní dráhu. A každý rozumný ředitel má mít možnost alespoň částečně toto zohlednit i v rámci platového ohodnocení. Budou tedy jistě učitelé, kteří se dostanou v souhrnu nad 130% a naopak. Tato odpovědnost má být na řediteli školy. Toto považuji za správné.

3. Šířené informace o kastování pedagogických pracovníků apod. jsou opravdu zavádějící a nepravdivé. Mrzí mě, že je někdo vůbec šíří. Jako dlouholetý učitel i ředitel školy, bych nikdy žádné škatulkování pedagogických pracovníků nepodpořil. Je přece ale logické, že se liší výše platu učitele nebo vychovatele či asistenta pedagoga. I tyto platy ale ve finále porostou a to právě díky celkovému objemu, který na platy ve školství připadne. Ředitelé ale budou mít jistotu (samozřejmě pokud jakákoli budoucí vláda bude respektovat, co je dáno zákonem), že tento balík bude tvořen garantovaným objemem 130% pro učitele a tabulkově (+ % nadtarifu) objemem pro neučitelské pedagogické pozice.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Bek: Je třeba vždy brát v úvahu ekonomický kontext

18:09 Ministr Bek: Je třeba vždy brát v úvahu ekonomický kontext

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 21. listopadu 2024 – reakce na připomínku poslankyně Berko…