Projekt by se měl spustit ke konci roku 2019, kdy bude schválen nový evropský rozpočet a uvolněny tak už předschválené finance. Přípravy jsou však již v plném proudu a je velmi pravděpodobné, že se přidají i další země.
„Stáčení odometrů je hnusný zločin, který evropské spotřebitele každý rok připraví o zhruba 10 miliard euro. Vyzvali jsme proto Komisi, aby problém urychleně řešila a tento projekt je jejich reakcí,“ začíná vysvětlovat europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se problematikou stáčení dlouhodobě zabývá a pomohl v Evropském parlamentu prosadit zprávu z vlastní iniciativy výboru pro dopravu (TRAN), aby se proti těmto šmejdům rázně zakročilo. „Tu zprávu jsme v Parlamentu schválili v červnu, jsem proto i příjemně překvapen rychlostí přípravy projektu, který vychází z námi navrhovaného konceptu Car-pass,“ říká dále Zdechovský, který toto úspěšné belgické řešení prosazoval, protože jako jediné dokázalo snížit podvody se stáčením.
Už se zapojilo 13 států, na Česko se ještě čeká
„Největší radost mám z toho, že se do projektu zapojilo už třináct států, které jsou ochotny spolupracovat a vzájemně si vyměňovat data o vozidlech. Nejvíce podvodů totiž vzniká při přeshraničních obchodech, kdy se původní historie vozidla přepisem ztratí,“ prozrazuje dále Zdechovský a připomíná, že součástí projektu bude i řada organizací a partnerů včetně platformy EUCARIS, která by mohla sloužit k výměně některých informací mezi členskými státy.
„Pro nás je klíčové hlavně zapojení Německa, odkud Češi kupují nejvíce ojetin a podvody se objevovaly v každém druhém případě. Česká republika mezi těmi třinácti zeměmi zatím není, zástupci českého ministerstva dopravy ale už byli přítomní na posledních jednáních. Jsem si proto jist, že se seznam zapojených států ještě rozšíří a šmejdi už nic nestočí, protože se na to velmi rychle přijde a vozidlo se tak stane neprodejným,“ popisuje europoslanec s tím, že zatím se projekt bude týkat hlavně nově prodávaných aut. Pokud se osvědčí, doplní se do databáze informace o všech registrovaných vozidlech v jednotlivých zemích.
V systému Car-pass jde o to, že každé vozidlo získá k technickému průkazu ještě svou unikátní certifikaci (car-pass), do níž se opisuje stav počitadla pokaždé, když majitel auta navštíví STK, servis apod. Historie vozidla je tak snadno dohledatelná a auto bez certifikátu neprodejné. Certifikace stojí mezi 3 až 7 euro podle toho, jak podrobné údaje majitel požaduje. Žádné další výdaje nejsou a není nutné jezdit ani na speciální prohlídky jen kvůli odečtu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV