Vytvářet koalici je dlouhodobý proces podobný budování nové firemní značky. Prostě to potřebuje čas. Lidovci a starostové zatím značku budují jen několik týdnů, těžko proto budou mít hned dvacet a více procent. Navíc kampaň před volbami ještě skutečně nezačala. Jeden výzkum TNS Kantar je tedy určitě nutné brát na zřetel, nepodceňovat ho, ale ani nepřeceňovat a vyvozovat předčasné závěry.
Pár billboardů, provokativní a pro některé nepovedené video od Filipa Renče a společná prohlášení... to přece zatím není kampaň, která by mohla tyto volby rozhodnout. Vůbec nejsou představené kandidátky, chybí jakákoliv konkrétní diskuse o společném programu a zatím jen malá viditelnost značky lidovci a starostové těžko přesvědčí nerozhodnuté voliče. Celou kampaň je potřeba od základu odmakat, namotivovat kandidáty, voliče a pak diskutovat o tom či onom.
Poučme se z minulosti
Pamatuji si na krajské volby v roce 2012. Tehdy Martin Veselovský odmítl pozvat do diskuse lidovce v Královéhradeckém kraji s tím, že jim výsledky průzkumu přisoudily volební zisk pod pět procent. Lidovci však získali více jak 12 % a stali se nejsilnější opoziční stranou. Podobně bych mohl odkázat i na další výzkumy mínění.
Volby jsou ještě daleko. Namísto kritiky koalice se vždy sám sebe ptám: Co jsem udělal, abychom měli těch 10 a více procent? Jak pracuji na tom, aby i po příštích volbách zůstala zachována pluralita názorů? Pokud si odpovím tím, že opravdu dělám „maximum“, pak se výsledky jistě dostaví.
Při volebních kampaních platí totiž jako všude jinde: Méně kritizovat a mluvit a více pracovat. Budou to jen a jen samotní lidovci a starostové (členové a kandidáti), kteří volby mohou výrazně vyhrát nebo prostě naprosto prohrát. Ale poslední, kdo za to bude moci, je pořád omílaná koalice.
Přeji hezký den a veselou mysl!
Tomáš Zdechovský
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV