Zdechovský (KDU-ČSL): Slovensko chce vymýtit podvody se stáčením kilometrů

28.05.2018 11:29 | Zprávy

Minulý týden Slovensko oficiálně spustilo systém s názvem ODO-pass, který má pomoci vymýtit podvody se stáčením tachometrů u automobilů.

Zdechovský (KDU-ČSL): Slovensko chce vymýtit podvody se stáčením kilometrů
Foto: red
Popisek: Europoslanec Tomáš Zdechovský

Už testovací provoz ukázal vysokou úspěšnost projektu, protože poměr stočených vozidel klesl za pouhé čtyři měsíce z 34 % na 10,6 %. Tedy o více než 26 procentních bodů. Inspirací pro řešení byl belgický systém Car-Pass, díky němuž v zemi podvody s historií vozidla už prakticky neznají.

„U obou systémů jde o to, že konkrétní auto získá k technickému průkazu ještě speciální certifikaci ve formě průkazky, do níž se opisuje stav odometru pokaždé, když majitel auta navštíví STK nebo servis. Historie vozidla je tak snadno dohledatelná a auto bez průkazky neprodejné,“ vysvětluje europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se bojem proti podvodům se stáčením kilometrů dlouhodobě zabývá.

„Průkazka stojí od 3 do 7 EUR podle toho, jak podrobné údaje majitel vyžaduje. Další výdaje nejsou a nemusí se jezdit ani na žádné speciální kontroly. Administrativa navíc je tak minimální,“ doplňuje Zdechovský podrobnosti tohoto levného, avšak velmi efektivního řešení. Jakékoliv jiné varianty totiž v praxi selhávají, což prokazuje například Německo, kde se podvody objevují u zhruba 30 % automobilů i přes to, že tam za stočení odometru už od roku 2005 hrozí vysoké pokuty a odnětí svobody na jeden rok.

V Bruselu připravují celoevropské řešení

Zdechovský dále upozorňuje na úskalí národních řešení. „Největší podíl stočených aut se objevuje u automobilů z dovozu, protože při přepisu ze zahraničí jde s historií manipulovat nejsnadněji. Zde jsou pak jakákoliv národní řešení krátká a je nutná společná celoevropská databáze. Už na tom v Bruselu pracujeme,“ říká Zdechovský a připomíná tak nedávnou zprávu z vlastní iniciativy přijatou Výborem pro dopravu (TRAN), v níž europoslanci celoevropské řešení požadují.

„O návrhu se bude hlasovat příští týden na plénu ve Štrasburku. Má širokou podporu napříč frakcemi a lze tak očekávat přijetí. Požadujeme v něm nejen řešení ve stylu zmíněného belgického Car-Passu, ale i využití speciálních aplikací přímo od výrobců, které mají znemožnit samotné stočené,“ sděluje Zdechovský. I toto řešení nebude mít vliv na cenu vozidla, sami výrobci totiž vypočítali náklady na maximálně jedno euro.

V Česku se o problematiku začali zajímat Piráti

„V tuto chvíli mohu konstatovat, že nás Slovensko v boji se šmejdy stáčejícími kilometry jednoznačně předběhlo a osobně to považuji za obrovskou ostudu,“ konstatuje Zdechovský. Svítá však naděje k posunu, protože se tématu ujal poslanec Ondřej Polanský (Piráti), který k tématu uspořádal v Poslanecké sněmovně kulatý stůl.

Polanský dále plánuje uspořádat se Zdechovským na půdě sněmovny seminář, na kterém by vystoupil také Michel Peelman, výkonný ředitel Car-Pass Belgium, a představil celý systém, princip jeho fungování a odpověděl i na otázky týkající se věrohodnosti vkládaných dat a odpovědnosti za ně.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jana Pastuchová byl položen dotaz

Jak podle vás zajistit práci seniorům?

Pravda je, že doba jde dopředu a lidé ve starším věku se mají problém ,,jít s dobou". Ale podle mě to bude problém i do budoucna, třeba pro dnešní 30. Za 30 let mohou řešit stejný problém jako senioři dnes, protože i když jsou třeba technologicky zdatnější než dnešní starší generace, tak za těch 30 ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hejtman Holiš: Vyvážený a trvalý rozvoj všech regionů bez rozdílu

6:03 Hejtman Holiš: Vyvážený a trvalý rozvoj všech regionů bez rozdílu

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k rozvoji krajů.