Státní instituce se tak stále více potýkají s rostoucími tlaky na zajištění kvalitní dopravní infrastruktury, která přichází ze strany veřejnosti ale i Evropské unie. Pro strategické plánování a využívání rozpočtových prostředků s optimální efektivitou v EU slouží systém hospodaření s vozovkou (Pavement Management Systém) s cílem umožnit volnou přepravu, IAD, obchodování a udržitelný rozvoj Evropy.
Po nástupu vlády premiéra Bohuslava Sobotky k moci výkonné zesílil tlak na efektivitu vynakládání finančních prostředků do dopravní infrastruktury, vyžadující vysoce zodpovědný přístup, jak na úrovni vlády, tak na úrovni správců státního majetku, mezi které patří i správci komunikací. Obecně lze konstatovat, že kontinuálně prováděná údržba se na stavu vozovky, tunelu či mostu projeví lépe, je levnější, než nárazové investice do oprav v momentě, kdy stav vozovky, tunelu či mostu včetně technologií evidentně ohrožuje řidiče a řidičky. Programovým nástrojem, který by měl shromažďovat, monitorovat informace o aktuálním stavu komunikací, předpovídat jejich budoucí stav a stanovovat priority pro strategická rozhodnutí, zadávací dokumentaci, alternativy rekonstrukcí, modernizací, obnovy a údržby, a to za tím účelem, aby bylo dosaženo udržení sítě v stabilním stavu a na požadované úrovni, zaručující bezpečnost a plynulost silničního provozu, je tzv. systém hospodaření s vozovkou (resp. tunely a mosty), a bývá veřejně přístupný na portále MD ČR www.pjpk.cz.
Základem smysluplného plánování, jak v krátkodobém horizontu (1–5let) na úrovni regionů, tak v dlouhodobém horizontu (10–15let) na úrovni státu, je funkční úložiště digitálních dat (např. NDIC Ostrava), analytický a prezentační modul umožňující na modelu silniční a dálniční sítě (aktuální pasporty, tunelový a mostní list) zjišťovat informace o stavu a údržbě komunikací, tato data analyzovat a prezentovat ve formě reportů a grafických výstupů k dalšímu využití odborně zdatnými a zodpovědnými pracovníky např. ŘSD, TSK, SÚS, Eltodo, kteří by měli ve spolupráci s oprávněnými osobami provádět hodnocení stavu a porovnávat data v globálním měřítku včetně následné optimalizace správy v závislosti na omezených finančních zdrojích správce a požadovaném výsledném stavu. Velmi výrazným prvkem systému hospodaření s vozovkou, tunely a mosty je možnost zjišťování předpokládaných nákladů v průběhu jejich návrhové životnosti (celoživotní náklady) a provádět tak kvalitní plánování údržby na základě objemu finančních prostředků a předpokládaných nákladů. To, že tomu tak v minulosti vždy nebývalo zvykem, jsme za volanty automobilů poznali zejména na D1 ve směru z Prahy do Brna snad všichni,…..
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV