Zemánek (ČSSD): Teze k situaci ve stavebnictví - environmentální plánování

19.04.2016 20:18 | Zprávy

Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny (IARC v Lyonu) označila emise z dieselových motorů a prachové částice (znečištěné ovzduší) za prokázaný lidský karcinogen. Alarmující je, že prachové částice se udrží ve vzduchu až týdny.

Zemánek (ČSSD): Teze k situaci ve stavebnictví - environmentální plánování
Foto: CSSD.cz
Popisek: Logo ČSSD

Dle Světové zdravotnické organizace (WHO) je doporučeno používat koncentrace hmoty PM2,5 jako indikátor rizika zdraví. PM o velikosti 0,1mm až 1mm mohou zůstávat ve venkovní atmosfeře týdny. Četnými měřeními v tunelech v ČR jsme dospěli k výsledkům, že u prachových částic byl prokázán specifický vliv, který významně zvyšuje zánětlivé procesy. Obzvláště ohrožené jsou skupiny obyvatel s počínajícími plicními nebo kardiovaskulárními chorobami, zejména děti a senioři. 

Je důležité upozornit na to, že expozice PM ovlivňuje vývoj plic u dětí, včetně snížení plicních funkcí a umenšení růstu plic. Nejnovější poznatky z USA (Ritz 2013) o vlivu jemných prachových částic PM  na centrální nervový systém (oxidační stres) prokázal, že se významně podílejí na výskytu autismu, demence, Parkinsonovy nemoci, mozkových příhod a Alzheimerovy choroby. Důsledkem oxidačního stresu je urychlení procesu stárnutí, zvýšení výskytu kardiovaskulárních onemocnění a úmrtnosti. Některé studie, zejména v Německu (Severní Porýní-Vestfálsko) již v roce 1997 upozorňovali na nepříznivé ovlivnění vývoje reprodukce, neboť k dlouhodobé zátěži naší populace je na místě uvažovat i mezigenerační přenos poškození genetického materiálu, a tím i další ovlivnění vývoje dětí. Tyto studie prokázaly např., že již při krátkodobé expozici několika dnů až týdnů poškozují genetický materiál (DNA), zvyšují genomovou frekvenci translokací mikrojadérek v periferních lymfocytech a fragmentaci  DNA ve spermiích. Dle WHO je znepokojující nárůst výskytu dětí s nitroděložní růstovou retardací (IUGR) a nízkou porodní hmotností. Důsledkem této funkční nezralosti je v dospělosti zvýšený výskyt kardiovaskulárních onemocnění, diabetu, dysfunkce ledvin, obesity a hlavně výskyt IUGR je pozorován i u jejich dětí (tzn. v následující generaci). ATEM odhadl externí náklady na poškození zdravotního stavu emisemi PM z dopravy na cca 2 100 miliónů Kč/rok.

V závěru mi nezbývá než souhlasit s názory p. Doc. Michala Vojtíška z ČVUT, který se dlouhodobě zabývá studiem výskytu PM1 vlivem dopravy:

  • Nedovolit ve vjezdu vozidlům s nadměrnými emisemi, přetíženým vozidlům, se závadami brzdového systému do městských aglomerací,
     
  • Zavedení mýtného alespoň při průjezdu Prahou, Brnem, a to v dopravních špičkách, o tzv. ekologickou složku, za účelem snížení počtu projíždějících nákladních vozidel,
     
  • Systematické řešení silniční nákladní dopravy v ČR, zejména tranzitní, a to zejména snížením její intenzity ekonomickými nástroji (plošné zvýšení mýtného o ekologickou složku), a tam, kde je to možné, nabídkou alternativního transportu po železnici,
     
  • Důsledné uplatňování zásad udržitelného územního rozvoje při povolování realizace záměrů, které by měly za následek zvýšení intenzity osobní a/nebo nákladní silniční dopravy v oblasti rezidenčních čtvrtích,

a připojit svoje názory:

  • Urychleně dobudovat SOKP včetně MO v Praze (VMO v Brně) a tranzitní dopravu vésti pod zemí tunely, které dokáží prachové částice eliminovat ve vzduchotechnických kanálech, šachtách, štolách, komínech, výfukových věžích a filtrech,
     
  • Kontrolou vzduchotechnických kanálů, šachet, štol, komínů, výfukových věží a filtrů pověřit Zdravotní ústavy, které by dle plánu prováděly kontrolu, měření, odběry v tunelech a veřejnosti by tak garantovaly řádné provádění údržby včetně mytí a čištění základních prostředků ve vlastnictví MHMP či MD ČR.
     
  • Do projektů ze strany investorů požadovat vyprojektování nejnovějších technologií šetřících životní prostředí a lidské zdraví.
     
  • Podporovat koncepci čisté mobility, která by propojovala bezemisní dopravu v různých oblastech městského života spolu s inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city „inteligentní mobilita“, např. rozvoj elektrické MHD (E-mobility), dobíjecí infrastruktury pro elektromobily nebo systémy car sharingu elektrických vozidel, ale i CNG, diesel-hybrid, palivové články, kombinace palivového článku a trakčních baterií.
     
  • Podporovat řízení a regulaci dopravy ve městě (včetně koncepčního řešení cyklistiky a dopravy v klidu) pomocí dopravní telematiky, administrativních opatření i plánovitého rozvoje městské dopravní infrastruktury s využitím evropské metodiky Plánů udržitelné mobility (SUMP), zejména: telematické systémy pro navádění vozidel, projekty zón placeného stání, správu a provoz parkovacích ploch a garáží, výstavbu parkovišť a garáží, zřízení, správu a provoz zón placeného stání.
     
  • SUMPy jsou dokonalými plány financování široké škály opatření, které budou ze strany EU požadované. Bude nutné v předstihu zvýšit tlak na naše zastupitele v PSP ČR, aby SUMP úspěšně implementovali do české legislativy a řešili tak naši budoucnost, ale i našich dětí, a pokud možno neopakovat „kostlivce“ se jménem EIA.

V textu byly použity podklady z ÚEM AV ČR, z měření firmy TESO a Zdravotního ústavu Praha 10 v tunelech v ČR, z přednášek odborníků na semináři „Školení zaměstnanců ŘSD se zaměřením na kvalitu a provádění stavebních prací“, pořádaném bývalým odborem řízení jakosti GŘ ŘSD v Kongresovém sále hotelového komplexu Tři věžičky u Stříteže dne 15.-16.3. 2012 a z vlastní zkušenosti se správou, údržbou, investiční výstavbou tunelů v ČR.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Josef Bernard byl položen dotaz

Vaše ,,pomoc" živnostníkům

Jak nám má pomoci odložení plateb na pojištění, když zálohy stejně tak či tak budu muset uhradit? Paradoxně když se mi nebude v podnikání dařit, tak kde pak vzít peníze na zaplacení záloh, které jste dost zvýšili? Nemyslíte, že by bylo prospěšnější, kdybyste je nezvyšovali? Tvrdíte, že je to kvůli d...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Koten (SPD): Koalice SPOLU je politická fosílie

14:12 Koten (SPD): Koalice SPOLU je politická fosílie

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke koalici SPOLU.