Zastupitelstvo Libereckého kraje schválilo vyhlášení nového dotačního programu na zadržování vody v krajině. Ten vychází z návrhu Změny pro Liberecký kraj, který jsme vedení kraje předali před rokem.
Upozornili jsme tehdy na absenci funkční podpory projektů tohoto typu a předali vedení kraje analýzu čerpání prostředků z Operačního programu životní prostředí 2014 – 2020, prioritní osy 1.3 a 1.4, které jsou zaměřeny právě na protipovodňovou ochranu a zadržování vody v krajině. Na začátku roku 2018 bylo v celé ČR na tyto projekty vyčerpáno 1,6 mld. Kč, z toho v Libereckém kraji pouhých 45 mil. Kč, tedy 2,8 %. Ze zanedbatelného počtu 12 projektů jich bylo navíc 10 „papírových“ – jde o různé povodňové plány či studie, popř. instalaci výstražných zařízení.
Zároveň jsme navrhli zřízení krajského fondu na pomoc s přípravou a realizací projektů na zadržování vody v krajině. Návrh podpořil i Výbor životního prostředí a zemědělství. „Fond by měl podporovat projekty typu zakládání mokřadů, průlehů, zaslepování meliorací, rozvolnění potoků, stavba tůní apod.,“ upřesňuje za iniciátory Jindřich Felcman, člen výboru pro územní rozvoj a předseda libereckých Zelených.
Do rozpočtu na rok 2019 se fond nedostal, byl předložen až v souvislosti s rozdělováním vyšších daňových příjmů kraje za rok 2018. Na únorovém zastupitelstvu byl nový program vyhlášen. V programu je připraveno 6 milionů, projekty jsou přijímány v rozmezí od 70 tis. Kč do jednoho milionu a výše podpory může být až 70 %.
„Jsme rádi, že se nový fond podařilo dojednat. Zatím se míjíme s vedením kraje s představou o jeho objemu. 6 milionů podle nás neodpovídá realitě škod a rizik z bleskových povodní a dlouhodobého poklesu podzemní vody. Obojí má přitom stejnou příčinu: klimatické změny a nehorázné nakládání s půdou. Alespoň to druhé jsme schopni zčásti napravit i na úrovni kraje. Ve srovnání s miliardou, kterou kraj vydává na opravy silnic, je alespoň 50 milionů oprávněným požadavkem. Tyhle peníze navíc dokážou do Libereckého kraje dostat až pětinásobek dalších finančních prostředků, pokud budou použity na kofinancování dotací z ministerstva životního prostředí, ministerstva zemědělství a dalších státních organizací,“ dodává předkladatel návrhu Josef Šedlbauer.
„Krajina je na hranici vyčerpání a času není nazbyt. Potřebujeme si přerovnat priority. Oprava kilometru silnice stojí kolem 20 milionů, ale asfalt studny nenaplní a nic na něm neporoste,“ uzavírá Šedlbauer.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV