K dohodě zatím došlo jen v oblasti Západ, kde dosavadní dopravce ČSAD Česká Lípa souhlasil s cenou 30,99 Kč za kilometr. Tato cena umožní dopravci navýšení mezd řidičů podle vládního nařízení. V oblasti Sever pokračuje ČSAD Liberec, zatím však bez nové smlouvy a za cenu pod 30 Kč/km. V největší oblasti Východ trvá dopravce BusLine na ceně téměř 35 Kč na kilometr, což je mnohem více, než kolik odpovídá zvýšení platů řidičů.
V reakci na tyto problémy hejtman uvažuje o zřízení krajského dopravního podniku. Podobný postup už schválili v Ústeckém kraji.
„Za Změnu pro Liberecký kraj jsme opakovaně navrhovali několik kroků, které by zlepšily pozici kraje. Šlo o rozdělení Libereckého kraje na více oblastí a otevření krajské autobusové dopravy více dopravcům. Tyto návrhy však nebyly v minulých letech akceptovány. Vedení kraje tak dlouho ustupovalo především firmě BusLine, až mu přerostla přes hlavu. Strategie firmy Busline je stále stejná – prodlužovat co nejdéle dosavadní stav, zakázky dostávat napřímo a za ceny, které si nadiktuje,” konstatuje Josef Šedlbauer.
Zásadní je, aby kraj získal zpět kontrolu nad cenou za dopravu a zabránil monopolnímu chování. „Znovu proto navrhujeme rozdělení kraje na více oblastí, na pět až šest oproti stávajícím třem velkým oblastem. Soutěžení zakázky v jednotlivých oblastech by mělo probíhat zvlášť, aby se omezila rizika při napadení některé části. Zřízení krajského podniku je možné, rovnou mu předat celou krajskou dopravu je ale velké riziko. Za nejlepší postup považujeme zadání dopravy krajskému podniku v některých oblastech a soutěžení podle uvedených zásad ve zbytku kraje,“ shrnuje návrhy Změny Josef Šedlbauer.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV