Zvára (Svobodní): Už se k vám nedostane pošta. Své auto můžete sešrotovat. A úředníci lžou…

24.02.2016 8:23 | Zprávy

Možná to nevíte, ale od 1. ledna 2016 můžete být z rozhodnutí Ministerstva dopravy zločinci. Stačí, abyste jeli pořád stejným autem tou samou trasou kolo těch samých značek, jako jezdíte již léta… Ale jedna věc se přes silvestrovskou noc změnila.

Zvára (Svobodní): Už se k vám nedostane pošta. Své auto můžete sešrotovat. A úředníci lžou…
Foto: svobodni.cz
Popisek: Karel Zvára

Značka „B4“, zákaz vjezdu nákladních vozidel, nově zahrnuje nejen skutečné náklaďáky, ale i Škodu Felicii Pick-up, různé „minidodávky“ vzniklé tím, že z normálního malého auta vyndali zadní sedačky a na jejich úkor zvětšili kufr, nebo kombíky s mříží v kufru. Takové auto se objektivně ničím neliší od svého „sourozence“ bez mříže či se sedačkami: je stejně velké, těžké, hlučné a má stejné emise. Akorát „v papírech“ má označení „N1“ či „M1“. A za to teď jeho majitele potrestají.

Problém je ale daleko větší, než že se k vám kvůli novému zákazu vjezdu již nedostane pošťák, zásilková služba, instalatér, nová pračka nebo rozvoz pizzy – protože ti všichni mají auta kategorie „N1“.  Ne, větší nebezpečí spočívá v tom, že tato úřední svévole překračuje hned tři pomyslné Rubikony a pokud to úředníkům projde, ještě se nebudete stačit divit, co spáchají příště.

První nebezpečí spočívá v retroaktivitě (zpětné účinnosti) takového zákona. Než si desetitisíce firem koupilo taková auta a minidodávky, přečetly si zákon a ověřily si, že se na ně značka B4 nevztahuje a mohou s nimi rozvážet zboží, aniž by obtěžovaly okolí hlukem či emisemi nebo měly zákaz vjezdu. Jinak by taková auta nikdy nekoupily! Jiní lidé si takovou minidodávku koupili jako normální auto, protože mají jen dvoučlennou rodinu a chtějí třeba rekonstruovat dům nebo převážet velkého psa. Nebo proto, že se jim z nich jako důchodcům lépe vystupuje. Pro ty je ještě důležitější, aby neměli zákaz vjezdu do každé druhé obce. Jenže to je úředníkům na MDČR jedno. „N1“ mají odteď zákaz a hotovo.

A to znamená, že ani vy si příště nemůžete být jisti vůbec ničím. Cokoli, co si naprosto legálně koupíte, může být o pár měsíců později úředníky zakázáno a vy proti tomu nemáte žádnou obranu.

Co teď mají majitelé „N1“ se svými auty, koupenými v dobré víře, dělat? Vyhodit je na šrotiště jen proto, že se úředníkům zachtělo si změnit význam značky? Teď už by totiž auto, které má všude možně zákaz vjezdu, nikdo nekoupil. „Knížecí rada“ arogantních úředníků z MDČR zní, že si „mají zařídit výjimku“. Takže pokud chce majitel malého auta jen nadále žít a pracovat tak, jako doposud, musí si na tento „luxus“ z moci úřední oběhat tisíce obecních úřadů, vystát fronty, přesvědčit určitě „ochotné“ úředníky, aby mu výjimku dali a pak s sebou vozit příruční karotéku papírů s razítkem.

Druhé nebezpečí spočívá v metodě. Tato změna nebyla demokraticky odhlasovaná: není to zákon. Je to vyhláška. A vyhlášek si úředníci mohou svévolně navymýšlet kolik a jakých se jim zlíbí: mohou třeba zakázat jízdu všem zeleným autům v pátek a úterý. Nyní se drze brání, že „vyhláška prošla připomínkovým řízením a nikdo si nestěžoval“ – no samozřejmě, když o ní nikdo nevěděl! Vy snad začínáte každý den tím, že projdete stránky všech ministerstev a hledáte, zda se tam někde neschovává informace o novém šíleném nápadu úředníků?

A do třetice ministerstvo neříká pravdu. Tvrdí totiž, že chudáci úředníci vlastně nikomu vjezd zakazovat nechtěli, ale halt „musí“ význam značky takto upravit, aby vyhověli mezinárodním dohodám. Ty prý požadují, aby značka zákaz vjezdu nákladních vozidel platila i pro auta pod 3,5 tuny.

Vážně? Tak jak je možné, že v Německu i Rakousku přesně stejná značka platí jen a pouze pro nákladní vozidla nad 3,5 tuny, jako tomu bylo u nás předtím, než si úředníci rozhodli zabuzerovat majitele aut a minidodávek? Chce snad ministr Ťok tvrdit, že Němci a Rakušané nerozumí Vídeňské dohodě, nemají harmonizované značky a dělají to špatně?

Všude jinde v Evropě se značka „zákaz vjezdu nákladních automobilů“ vztahuje jen na kategorii „N2“, tedy skutečné náklaďáky. Aplikovat ji na kategorii „N1“ upravených osobáčků je české unikum. A to je třetí nebezpečí: ukazuje se, že úředníci si zdůvodní jakoukoli svévoli, a když je třeba, klidně vás budou bezostyšně vodit za nos.

Stejně tak asi úředníci považují občany ČR za hlupáky když říkají, že to přeci není žádný problém, protože se Policie „zatím“ nezaměřuje na trestání těch, kteří by porušili tento absurdní zákaz… A protože obce „mohou“ doplnit značku zákazu vjezdu náklaďákům o dodatkovou tabulku, že se to týká jen náklaďáků nad 3,5t:

„Nikomu nejde o to postihovat řidiče dodávky nebo firemního auta s mřížkou v době, než obce značky nastaví podle skutečné potřeby.“ - tisková zpráva MDČR z 5.2.2016

To je ale od úředníků úplný výsměch. Tento argument by totiž měl váhu kdyby obce nikoli „mohly“, ale přímo musely doplnit značky „B4“ dodatkovou tak, aby se nezměnil jejich význam.

Daleko pravděpodobnější ovšem je, že se většina obcí s nějakým doplňováním značek vůbec obtěžovat nebude a naopak se pokusí přilepšit svým rozpočtům vybíráním absurdních pokut.

A Ťokovo ministerstvo vás má za hlupáky když předpokládá, že mu ty báchorky o „standardizaci“ značek na český unikát, Policii „zatím“ netrestající porušování zákona a obcích, které by „mohly“, kdyby ovšem chtěly, uvěříte.

Spoluautorem článku je Ondřej Tulach.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátorka Zwyrtek Hamplová: Konečně můžu tuto vládu za něco pochválit

22:14 Senátorka Zwyrtek Hamplová: Konečně můžu tuto vládu za něco pochválit

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k euru.