Příštích více než sedm týdnů nás budou z billboardů oblažovat hesla, která politické strany už většinou vytasily pro předčasné volby. „Některé slogany politických stran jsou velmi obecné a víceméně se snaží pouze shrnout to, co prezentují jako svůj dlouhodobý politický směr. Sem patří zejména hesla ČSSD, ODS ale koneckonců i KSČM,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Roman Němec, ředitel firmy IDEAS ADVERTISING nabízející služby v oblasti reklamy a marketingové komunikace.
Viceprezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA MK) je zároveň přesvědčen, že tyto strany patrně sázejí na to, že jsou na politické scéně natolik dlouho, že nepotřebují voliče překvapovat. „Podle mého úsudku osloví pouze skalní přívržence těchto politických stran, těžko si mohou dělat ambice přesvědčit nové voliče,“ domnívá se Roman Němec.
Slogany bojují s neuvěřitelně špatnou reputací politických stran
„Přiznám se, že mě slogany převážně pobavily. Je třeba si uvědomit, že neuvádějí nový produkt či službu, ale naopak bojují s neuvěřitelně špatnou reputací politiky jako celku i jednotlivých stran. A z tohoto úhlu pohledu je tristní vidět u značek jako ČSSD, ODS, SPOZ a už vůbec nemluvím o KSČM (!) slova jako spravedlnost, poctivost, demokracie…“ upozorňuje pro ParlamentníListy.cz Martin Potůček, ředitel společnosti Guideline, která se specializuje na reklamu a public relations.
„Když si několikrát za sebou koupíte nekvalitní výrobek, budete mu znovu věřit, když si na billboardu přečtete slogan hlásající, že teď už bude kvalitní a všechno bude jinak? Když navíc víte, že v zákulisí stojí ti samí lidé, občas jen pod jinou značkou? Myslím, že inteligentní, rozumně uvažující člověk ne,“ myslí si Martin Potůček.
„Politické slogany jsou vždy trochu směšné a nedůvěryhodné, protože je píší ti, kteří je vždy porušují. V tomto smyslu mají výhodu strany a politici bez minulosti. Slogan na produkt by měl vystihnout jeho benefity a to, co od něj zákazník očekává. Slogan politické strany je přetěžký úkol: vždy totiž slibuje něco, co všichni voliči vědí, že nelze nikdy bezezbytku splnit,“ upozorňuje pro ParlamentníListy.cz Pavel Brabec, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace.
ČSSD má heslo bez emocionálního náboje
S heslem „Prosadíme dobře fungující stát“ jde do voleb ČSSD. „Je to příliš dlouhé, příliš složité, bez emocionálního náboje, na druhou stranu věcné. Jistou část voličů to může oslovit, ale nemyslím si, že by to bylo heslo, které mobilizuje voliče sociální demokracie,“ říká pro ParlamentníListy.cz odborník na politický marketing a někdejší ředitel sekce PR a marketingu ČSSD Petr Dimun.
Nejsilnějším soupeřem ČSSD v minulosti vždy byli občanští demokraté, kteří se budou snažit oslovit voliče heslem o svobodě a spravedlnosti. „ODS se s těmito hodnotami vždy spojovala. Na druhou stranu si nemyslím, že by nyní mohla toto heslo opravdu razit jako důvěryhodné vzhledem k tomu, co několik minulých volebních odpovědí předváděla,“ podotýká Petr Dimun. „U nás politický archaismus, navíc od strany, která ´spravedlnost´ tvořila tak, jak ji všichni známe," přidává se Pavel Brabec.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník