Téměř pět a půl roku, od 1. února 2008 do 30. července 2013, byl Petr Žaluda předsedou představenstva a generálním ředitelem Českých drah. Těsně před jeho úterním odvolání z funkcí se v několika tištěných médiích objevily celostránkové inzeráty oznamující zlepšení hospodářských výsledků, růst počtu cestujících a omlazování vozidlového parku. Inzerci dopravce objednal v Mladé frontě Dnes, Hospodářských novinách a v regionálních Denících. Nepomohla však, nejdéle sloužící šéf ČD skončil.
V minulosti ho kritizoval i podnikatel Radim Jančura, jenž svou společností RegioJet konkuruje Českým drahám v osobní železniční dopravě. „Pro mě je nejlépe, když tam bude ten nejschopnější člověk v této zemi. Za ten plat, co pan Žaluda dostával, to je 500 tisíc základ a 500 tisíc odměn, čili milion měsíčně, se určitě dá najít ten nejlepší, třeba i neželezniční odborník v této zemi, protože potom bude řídit firmu racionálně a nebude dělat kroky, které jsou pro České dráhy devastující,“ odmítá pro ParlamentníListy.cz Radim Jančura, že by pro něj bylo lepší, kdyby Žaluda zůstal.
Manažer musí řídit firmu přes čísla, ne přes své ego
Za příklad devastujících kroků uvádí linku Praha – Ostrava, na níž České dráhy loni prodělaly téměř miliardu korun. „To by racionální manažer nikdy nedopustil, pokud by řídil České dráhy přes čísla a nikoli přes své vlastní ego. Problém pana Žaludy je také v tom, že České dráhy natolik zadlužil, že nejsou schopné se zúčastňovat tendrů, které, ať chceme, nebo nechceme, musí přijít, protože je vyžaduje Evropská unie,“ podotýká zakladatel rovněž úspěšného silničního přepravce Student Agency.
České dráhy se snažily blokovat otevírání železnice, protože nebyly schopny se zúčastnit tendru proto, že jeho podmínkou byl nákup nových souprav. „A na ně Českým drahám už nezbývaly peníze. Myslím si, že naopak dobře vedené České dráhy jsou ku prospěchu všech ostatních dopravců, protože budou racionální a budou mít podobný způsob chování jako ostatní dopravci. Budou chtít moderní, efektivní firmu, která generuje alespoň nějaký zisk,“ tvrdí Radim Jančura.
Horkokrevný metrosexuál, který chtěl, aby i firma vypadala dobře
„Petr Žaluda byl takový typický příklad horkokrevného metrosexuála, který chtěl vypadat dobře. A dobře vypadat znamená pro firmu nakupovat spoustu nových vlaků. To je v pořádku, ale musí to mít vždy podložené byznysplánem. A v případě, že nemá byznysplán a nemá jistotu, že ta nová investice mu přinese kupříkladu nižší provozní náklady a vyšší zisk, tak to firmu prostě zabíjí. A protože České dráhy zabil, tak proto se České dráhy snažily za každou cenu blokovat tendry,“ poukazuje Radim Jančura.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník