Kalousku, pozor! Kalvoda bude chtít po státu miliony za šlendrián úředníků

29.08.2012 19:59 | Zprávy

Zákon o podnikání v cestovním ruchu je děravý jako cedník. Tohle už léta zjišťují klienti cestovních kanceláří, kteří si dokonce založili sdružení Krachy cestovek. Z dovolené se navrací jen s velkými problémy, nedostávají kompenzaci a potýkají se s dalšími svízeli. Některé cestovky jsou totiž nedostatečně pojištěné, a když přijdou do potíží, své klienty pustí k vodě. Za všechno údajně mohou úředníci ministerstva pro místní rozvoj, protože od toho dávají ruce pryč. Chystá se žaloba na stát.

Kalousku, pozor! Kalvoda bude chtít po státu miliony za šlendrián úředníků
Foto: Hans Štembera
Popisek: Nákládání bicyklů do vlaku

Letní dovolená s dětmi se blíží ke konci. Letošek byl dost úrodný na zkrachovalé cestovní kanceláře (CK), které udělaly lidem z prázdnin učiněný horor. Krizový stav ale přetrvává už dlouhá léta. Tisíce lidí poškozených jednáním cestovních kanceláří a nečinností ministerstva pro místní rozvoj (MMR) se chystají prostřednictvím občanského sdružení Krachy cestovek domáhat svých nároků na státu.

Úředníci na to kašlou léta

„Ministerstvo pro místní rozvoj není schopno přesně vyčíslit počet cestovních kanceláří, které nejsou pojištěny proti úpadku, přestože mu to ukládá zákon. Norma, která by někomu ukládala cestovky kontrolovat, stále chybí,“ psalo se na Novinkách.cz už v roce 2004. Nicméně ani s pojištěnými cestovkami nemá klient vyhráno. Některé se totiž záměrně podpojišťují. Už tehdy bylo zřejmé, že zákon o cestovním ruchu nedokáže klienty stoprocentně ochránit. Od té doby se však nic nezměnilo.

„Pojišťovna před uzavřením pojistné smlouvy jako první vyhodnocuje, zda je podnikatelský plán cestovní kanceláře reálný a určuje výši pojištění. Je zcela na rozhodnutí pojišťovny, zda cestovní kancelář pojistí, či ne,“ píše se v článku, který ParlamentnímListům.cz poslal Marek Ženkl z tiskového ministerstva pro místní rozvoj.

Tím problém hází na hrb pojišťoven. Podle něj nelze očekávat, že příprava jakéhokoliv zákona bude vznikat nahodile a jako výsledek lidové tvořivosti. Přípravy novely zákona o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu však prý již vrcholí. Ostatně odpovědi MMR na otázky ParlamentníchListů.cz zveřejní redakce v dalším článku.

Aktuální příklad

Bezmála tři stovky turistů, které cestovka BG Travel nechala po vyhlášení úpadku počátkem července na holičkách v Bulharsku, se pojišťovně Generali podařilo ve spolupráci s asistenční službou dostat domů už během následujícího dne. Náklady však vysoko překročily limit pojistného plnění. Cestovka si jej totiž sjednala pouze na 120 000 korun, ale prodala další stovky zájezdů, na které už klienti neodjeli. Majitelka BG Travel Marcela Pavelková tak pojišťovně předložila klamný podnikatelský záměr.

„Limit pojistného plnění navržený a sjednaný cestovní kanceláří odpovídal zákonnému požadavku třiceti procent předpokládaných tržeb. Cestovka je při uzavírání smlouvy předložila s tím, že je má propočteny na základě svého podnikatelského plánu,“ řekl k tomu mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka. Na začátku letní sezóny oslovila pojišťovna cestovku, aby aktualizovala výši tržeb za prodané zájezdy. Přes několik urgencí se tak nestalo. „Vyčerpali jsme všechny možnosti, které nám poskytuje zastaralý zákon, jenž je bohužel stále v platnosti,“ konstatoval člen představenstva a generální ředitel pojišťovny Generali Štefan Tillinger. „Pojišťovna jako soukromý subjekt nemůže suplovat úlohu státu reprezentovaného MMR a jeho úředníky, který by měl podnikatele v cestovním ruchu kontrolovat,“ dodal Tillinger.

Vzkazy pro úředníky

Nicméně podobné problémy měly v minulosti pojišťovny s nespočtem dalších cestovek a donekonečna upozorňovaly, že vyplatit klientům zkrachovalých cestovek sto procent ceny neuskutečněných zájezdů je mýtus. Podle údajů z března zkrachovalo od roku 2004 v Česku šestadvacet cestovních kanceláří, čtyři případy se doposud řeší. V některých ukončených případech však dosáhlo pojistné plnění výše od sedmi do osmadevadesáti procent nahlášené škody. Na sto procent nebyl nárok. Proto část pojišťoven k zákonu sepsala pozměňovací návrhy. Podle nich by cestovní kanceláře mohly být mnohem lépe kontrolovány.

 „Na příkladu cestovních kanceláří Majestic Travel a BG Travel se ukazuje, že systém pojištění CK, udělování koncesí a následné kontroly má hluboké trhliny, díky kterým mohlo dojít k situacím, kdy byla vydána koncese nepojištěné CK či že bylo sice uzavřeno pojištění, ale ve výši, která podle pojišťovny ani zdaleka nepokryje nároky klientů na odškodnění. Stejně tak média správně upozornila na fakt, že v krachujících cestovních kancelářích figurují stejní lidé, kteří již v minulosti přivedli ke krachu jiné CK,“ kritizuje úředníky i stínový ministr pro místní rozvoj ČSSD Petr Hulinský.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Rychetský

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Proč jste na navýšení rodičovského příspěvku netlačila víc dřív?

Myslím, když jste byli ve vládě? Myslíte, že teď něco zmůžete? A můžete aspoň říci, když už nejste ve vládě, proč a kdo byl proti navýšení rodičovské pro všechny a ve větší míře, která by zohledňovala inflaci a růst cen?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pozadí sporu o poplatky: Dusno mezi vládou a ředitelem Součkem. Jména, co vadí

20:21 Pozadí sporu o poplatky: Dusno mezi vládou a ředitelem Součkem. Jména, co vadí

Proč Fialův koaliční kabinet ve Sněmovně odložil legislativní změnu vedoucí k navýšení koncesionářsk…