Neředínský horizont
Nezájem politiků v uplynulých desetiletích o zachování hodnotných lokalit města, bezohledná honba investorů za budoucím ziskem, ignorování názoru občanů, ale i jejich nedostatečná angažovanost. To vše dnes proti sobě staví zájmy vlastníků pozemků, obyvatel přilehlých sídlišť, krajinářů, architektů i ochránců přírody. Hnutí ANO podpořilo návrh opozičních partnerů na zpracování analýzy majetkových vztahů, která umožní vyčíslit, jaký podíl vlastníků dotčených pozemků by byl stavební regulací dotčen a kolik z nich se jen snaží spekulativně vydělat. Tento požadavek, stejně jako provedení průzkumu výskytu chráněných druhů živočichů a rostlin, nebo přehodnocení dopadů na omezení pohledů na vedutu historického centra, byly koalicí ČSSD, ODS, TOP09 a KDU-ČSL, za potřebné podpory KSČM, smeteny ze stolu. Developeři si zajisté oddechli a jejich investice do sponzorských darů politickým stranám se z části vrátila.
Změny územního plánu
Zatímco v majetkoprávních záležitostech jsme si jen mohli povzdechnout, že nevhodný způsob prodeje cenných nemovitostí v centru města v uplynulých letech vedl k propadu jejich cen o 50-60 %, u navržené přípravy změny územního plánu jsme razantně vystoupili proti. Návrh změnit další desítky hektarů nejcenější zemědělské půdy na průmyslové a obchodní haly, je nejen proti zdravému selskému rozumu, ale i zemědelské politice vlády. Jak připomenul předseda našeho klubu zastupitelů Mirek Žbánek, 1 centimetr organické hmoty se tvoří až 100 let a snaha koalice jít opět na ruku spekulantům s pozemky, znehodnotí pod betonem a asfaltem tisíce let staré přírodní bohatství i staletí práce našich předků. To, zda by v této lokalitě opravdu vyrostl biomedicínský a biotechnologický vědecký park, a ne např. sklady, není dnes schopen nikdo zaručit. I tyto názory koalice zcela ignorovala.
Analýza čerpání evropských dotací
Ve filmovou komedii se proměnila i dlouhá diskuse nad materiálem, který jsme připravili ke zhodnocení úspěšnosti města Olomouc v čerpání evropských dotací. Z podrobné analýzy, kterou jsme si vyžádali od náměstka Šnevajse odpovědného za tuto oblast, jasně vyplynulo, že město Olomouc v průběhu let 2007-2014 nerealizovalo více jak 20 % původně připravených projektů, do jejich přípravy přitom zbytečně investovalo téměř 10 milionů korun, nedokázalo využít více jak 170 milionů korun, které mu byly přislíbeny a zejména na pokutách k dnešnímu přišlo o dalších téměř 50 milionů. Přitom dalších až 30 milionů korun městu stále z probíhajících šetření příslušných úřadů na pokutách hrozí. Přestože jsme zastupitelstvu předložili jen údaje z materiálu, který připravila a projednala sama Rada města doplněný pouze o stanoviska dotačního úřadu a ministerstva pro místní rozvoj, odmítla koalice vzít tento dokument na vědomí. Čekali jsme, že poté vstoupí do jednacího sálu muž v černém, nasadí si brýle, vytáhne z kapsy stříbrný neuralizér a přítomným vymaže posledních několik desítek minut z paměti. Jak jinak nevzít široce projednávaný materiál na vědomí??
Radniční listy
Zastupitelstvu jsme předložili zprávu o ne zcela transparentní realizaci veřejné zakázky v hodnotě cca 30 milionů korun (v letech 2007-2015). Zakázka na Radniční listy (produkci, tisk, distribuci) byla v roce 2007 "soutěžena" v jednacím řízení bez uveřejnění. To je obvykle až krajní variantou zadávání veřejné zakázky, jelikož umožňuje oslovit pouze jednoho účastníka a omezuje tedy hospodářskou soutěž. Již nepřekvapí, že byla skutečně oslovena pouze jedna soukromá firma, která zakázku realizuje od roku 2007 do dnešního dne za částku, která byla v soutěži limitní. Tento způsob zadání veřejné zakázky je možné realizovat, pokud dříve proběhla řádná soutěž o návrh. Podle vedení radnice taková soutěž transparentně proběhla, ovšem dokumentace již byla skartována. Přitom skartační doba u tohoto typu dokumentů je podle metodiky Ministerstva vnitra nastavena na 10 let. Nervozitu některých zastupitelů koalice dokládaly i jejich zmínky o policejním vyšetřování, které se této zakázky týkalo. Bohužel, stopy byly zameteny.
Z realizace zakázky však vyvstává další závažná otázka: Jaké má město Olomouc příjmy z prodané inzerce, když umožňuje v Radničních listech inzerovat až na osmi stranách? Tedy až čtvrtina časopisu může být inzerce jiných subjektů. Dle platné smlouvy je celý časopis majetkem města, placeným z veřejného rozpočtu. Na tuto otázku nám však vedení města zatím nedokázalo odpovědět, ale odpověď přislíbilo. Pokud však město Olomouc nemá příjmy z inzerce a tyto příjmy má jiný subjekt (s největší pravděpodobností opět firma realizující zakázku), jednoznačně vedení města nejedná s péčí řádného hospodáře. Pro představu o jaké částky se jedná, ZDE je ceník inzerce.
A jak dopadlo hlasování o tomto bodě? Přestože jsme chtěli pouze, aby Zastupitelstvo vzalo zprávu na vědomí, a aby na příštím zasedání vedení města informovalo zastupitele o nové transparentní veřejné zakázce a nové koncepci Radničních listů, opět jsme nepochodili. Čtyřkoalice s podporou komunistů veškeré návrhy opozice smetla ze stolu.