Zprovoznění Blanky vyžaduje systémové řešení dopravy
V letošním roce by konečně mělo dojít k otevření tunelového komplexu Blanka. Způsobí to výrazný posun v pražské dopravě a odlehčení některým pražským lokalitám, kterými dosud museli projíždět řidiči směřující do severních oblastí metropole. V této souvislosti připravilo vedení hl. města Prahy návrh dopravních opatření, která chce realizovat po otevření tunelu. Opatření jsou zaměřena především na centrum města a území Prahy 13 se přímo nedotýkají. Přesto však musíme na návrhy reagovat, protože by měly negativní dopady na téměř všechny městské části.
Za hlavní problematické změny považujeme následující návrhy – zneprůjezdnění Malé Strany, zneprůjezdnění Smetanova nábřeží, úprava dopravního režimu v Žitné ulici, snížení počtu jízdních pruhů na severojižní magistrále. Ve studii úpravy Žitné ulice zpracovatel uvádí: „I u dopravně přetížených lokalit je nutné hledat rychlé způsoby, jak zlepšovat kvalitu místa nyní, nikoli nečinně čekat celé roky na systémové řešení dopravní situace celého města.“ Z tohoto stanoviska pro nás vyplývá, že vedení hlavního města pravděpodobně podléhá tlakům určitých skupin, které chtějí život města změnit bez ohledu na mínění většiny Pražanů a negativní dopady, které by realizace navržených opatření městu přinesla.
S navrhovanými změnami nesouhlasí také dopravní policie. Uvažované přerušení průjezdu Malou stranou a Smetanovým nábřežím a omezení v Žitné a na magistrále může podle názoru dopravních policistů zvýšit intenzitu provozu ve Strahovském tunelu až na dvojnásobek a způsobit kolaps v oblasti Smíchova. Dopravní problémy se nejspíš objeví také v místě nedořešeného dočasného ukončení komplexu Blanky v prostoru Pelc-Tyrolky, což bude mít negativní dopad v oblasti Výstaviště a ulic Povltavská – V Holešovičkách. Policisté také upozorňují na skutečnost, že v případě omezení vjezdu do tunelů nebo jejich úplného uzavření kvůli dopravní nehodě nebo poruše vozidla může omezená průjezdnost objízdných tras velmi negativně ovlivnit bezpečnost a plynulost provozu.
Podle našeho názoru může dopravní situaci v metropoli zlepšit jedině celopražské systémové řešení. Asi všichni obyvatelé Prahy souhlasí s potřebou zklidňování automobilové dopravy v centru města i s nápravou nesprávných dopravních rozhodnutí v minulosti. Proto je nutné přijmout co nejrychleji koncepční řešení a vyvarovat se dalších chyb přijímáním nesystémových řešení. Musí být zohledněny všechny druhy dopravy a nesmí být podhodnoceno ani parkování. Uvítali bychom, kdyby prioritou města byla spolu s dokončením obou okruhů včetně navazujících komunikací také výstavba parkovišť P+R. Odkládání stavby parkoviště P+R Zličín III má za následek každodenní obsazení parkovacích míst v okolí stanic metra řidiči dojíždějícími do zaměstnání a nespokojenost rezidentů s nedostatkem volných míst. Stavba dalšího P+R u metra Nové Butovice je plánována s připojením na Radlickou radiálu. Odkládá-li se stavba radiály, nebude zřejmě postaveno ani parkoviště. Ještě více se potřeba nových parkovišť P+R projeví v případě rozšíření zón placeného stání v některých městských částech, odkud se vozidla přesunou na okraj Prahy.
S podobnými problémy jako my se potýkají i jiné městské části. Máme společné obavy z „optimalizace“ hromadné dopravy připravované ROPIDem (více k tomuto tématu v Přímé lince starosty). Stejně tak se obáváme, že zmíněný návrh dopravních opatření v centru situaci nezlepší, ale naopak přispěje k nespokojenosti části obyvatel. Naše námitky jsem předal náměstkovi primátora pro dopravu a věřím, že vedení hlavního města nebude záměr v navrženém rozsahu realizovat, ale přistoupí k systémovým řešením s přihlédnutím k potřebám většiny Pražanů.
Aleš Mareček, zástupce starosty Prahy 13