Cílem trojice zákonů je zejména zpřísnění státního dozoru, řádné zdanění hazardních her, efektivnější postihování nelegálních provozovatelů jakož i provozovatelů na internetu a eliminace patologického hráčství. „Jedná se o naprostý průlom v regulaci hazardu na našem území, proto je nesmírně důležité, aby tyto zákony nebyly pokřiveny nekoncepčními pozměňovacími návrhy, které by vedly k zásadnímu narušení nové právní úpravy,“ uvedl ministr financí Andrej Babiš, který bude ve Sněmovně hájit předloženou podobu návrhu zákonů.
Zejména pozměňovací návrhy Jana Farského, Zbyňka Stanjury a Karla Fiedlera znamenají riziko zásadního narušení podstaty nové právní úpravy, vytváří prostor pro obcházení zákona a dokonce mají významný negativní dopad na státní rozpočet v řádech milionů korun. „Tyto pozměňovací návrhy by skutečně ohrozily efektivitu daných zákonů, silně narušily kontrolní mechanismy a v důsledku vedly ke snížení daňového výnosu. Kromě toho by řadu z nich bylo nutné renotifikovat, což by znamenalo značné zdržení legislativnímu procesu,“ vysvětlil náměstek ministra financí Ondřej Závodský.
Do balíčku hazardních zákonů patří návrh zákona o dani z hazardních her, návrh zákona o hazardních hrách a návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákonů o hazardních hrách a o dani z hazardních her. Tato nová právní úprava reaguje na skutečnost, že v České republice stále platí již zastaralý zákon o loteriích a jiných podobných hrách, který způsobuje celou řadu problémů a není schopen reagovat na současný vývoj především na trhu moderních technologií.
Klíčovou úlohou zákonů je odstranit současný neudržitelný stav na internetovém trhu sázkových her, kdy v České republice například není umožněno legální působení provozovatelů ze zahraničí, přestože charakter internetu jejich faktické působení na trhu umožňuje. „Uživatelé v současnosti sázejí do zahraničí, což jim některé zahraniční společnosti dokonce usnadňují stránkami v češtině. Stát tak podle našich odhadů jen v této oblasti přichází ročně o více než jednu miliardu korun,“ zdůraznil Ondřej Závodský. Nově by podnikání zahraničních on-line sázkových společností mělo být legalizováno, což umožní jeho regulaci a řádné zdanění.
Návrh zákona o dani z hazardních her přibližuje sazby daní z hazardu stavu v okolních zemích. Ministerstvo financí navrhuje tři sazby zdanění oproti 20 procentům, která platila do roku 2015. V případě technické hry bude aplikována sazba daně z hazardních her ve výši 35 procent. Druhá sazba ve výši 30 procent se navrhuje pro živé hry, loterie a binga. Třetí sazba zdanění ve výši 25 procent se bude týkat kursových sázek, totalizátorových her a tombol s úhrnem sázek od 100 000 Kč. Předpokládáme, že dodatečný výnos daně z hazardních her dosáhne oproti roku 2014 přibližně dvě miliardy korun.
V návrhu zákona o hazardních hrách je mnohem detailněji upravena otázka působnosti orgánů státní správy a samosprávy a role obcí při povolovacím řízení. Povolování hazardních her je nově koncipováno jako dvoustupňové, kdy Ministerstvo financí bude zajišťovat základní povolení ověřující způsobilost žadatele a splnění všech odborných a technologických požadavků, ale povolení k umístění herního prostoru bude ve výhradní pravomoci příslušné obce, na jejímž území má být hazardní hra provozována. „Přenesení části rozhodovací pravomoci v rámci veřejné správy na nižší instance zaručuje efektivnější a optimálnější regulaci, neboť právě obce, na rozdíl od ústředního orgánu státní správy, znají nejlépe místní poměry, kterých se provoz hazardní hry může dotknout,“ uzavřel ministr financí Andrej Babiš. Obce zároveň budou moci plošně vyloučit všechny druhy technických a živých her z celého jejich území.
Účinnost zákonů je navrhována od 1. ledna 2017.