Minulý týden jsem do řádného legislativního procesu předložila novelu zákona o daních z příjmu. Tento návrh, jakkoli byl připravován delší dobu, je současně i jakousi aktuální reakcí na očekávané dopady mimořádných krizových opatření na ekonomickou a sociální situaci českých občanů a rodin.
O padesát procent
Podstatou návrhu je citelné zvýšení tzv. daňových slev – a tím i zvýšení čistých příjmů – pro všechny daňové poplatníky, zaměstnance i živnostníky. To lze v současné době považovat za zásadní a potřebný systémový krok – nikoli nespravedlivé protekcionistické a selektivní dotační programy. Rozumnější cestou je právě ponechat pracujícím občanům více prostředků v peněženkách. Bude jen jejich rozhodnutím, jak s nimi naloží a jak tak zároveň pomohou i celému našemu hospodářství k tolik potřebnému restartu. Navrhuji tedy o 50 procent (z 24 840 Kč na 37 260 Kč ročně) zvýšit daňovou slevu pro každého poplatníka (zaměstnance i živnostníky) a rovněž i slevu na manželku či manžela (taktéž ze současných 24 840 Kč na 37 260 Kč ročně). Tuto slevu lze dle zákona uplatnit na manželku (manžela), jejíž celkové roční příjmy nepřekročí hranici 68 000 Kč. Aby tato změna (zvýšení slevy na dani) měla náležitý efekt, navrhuji současně zvýšit i hranice maximálních možných ročních příjmů pro její čerpání na 102 000 Kč. Současný limit příjmů 68 000 Kč totiž začínal platit v době, kdy průměrná mzda činila 25 381 Kč a minimální mzda 8 000 Kč. Bylo to tedy v období, kdy pracovní příjmy dosahovaly výrazně nižších hodnot než je tomu dnes. Jde také o to, aby na tuto slevu dosáhly i rodiny, kde matka čerpá tzv. mateřskou dovolenou a pobírá dávky peněžité pomoci v mateřství.
Na ZTP/P my nezapomínáme
Daňové slevy na poplatníka a manželku (manžela) byly naposledy zvýšeny v roce 2008, což znamená, že se za dvanáct let neměnily! Inflace přitom za tuto dobu stoupla o 20 % a průměrná mzda více než o polovinu. V takové situaci tyto zakonzervované slevy již naprosto neplní svůj zamýšlený účel a jejich nastavení je potřeba přizpůsobit aktuální podobě ekonomického prostředí. Vše dvojnásob platí vzhledem k očekávatelným dopadům „koronavirové“ krize. V souladu se svým dlouholetým zájmem a bojem za zlepšení životní situace a posílení sociálních práv zdravotně handicapovaných občanů navrhuji v rámci této novely také zvýšit roční daňové slevy pro pracující držitele průkazu ZTP/P, a to ze současných 16 140 Kč na 24 210 Kč, i pro pracující invalidy ve všech třech stupních postižení – v I. a II. stupni z 2 520 Kč na 5 040 Kč a ve III. stupni z 5 040 Kč na 10 080 Kč. Společným jmenovatelem této skupiny navrhovaných úprav je pomoc a podpora zdravotně postižených pracujících, jejichž příjmy z invalidních důchodů jsou, přes nejrůznější valorizace, vesměs velmi nízké a tyto osoby musí k zajištění slušné životní úrovně ještě i pracovat či živnostensky podnikat. Proto je důležitou cestou ke zlepšení jejich příjmové situace právě zvýšení daňových slev, což je de facto snížení daně z příjmu sui generis.
Myslím i na pracující studenty
Navrhuji taktéž zvýšení daňové slevy pro pracující studenty – ze 4 020 Kč na 8 040 Kč ročně. Toto zvýšení má za cíl bonifikovat pracující studenty a také tímto nástrojem částečně pomoci jejich sociálně a ekonomicky slabším rodičům a rodinám. I ve všech těchto případech jde o daňové slevy, které se nezvyšovaly od roku 2008. Cílem návrhu je tedy jednak náprava neúnosného stavu, kdy již dvanáct let nebyla většina daňových slev zvýšena, čímž došlo k výraznému oslabení jejich základního účelu, a kdy jejich dopad ve směru ke zvýšení čistého příjmu daňových poplatníků je relativně stále nižší a nižší. Zadruhé jde i o významné snížení přímé daňové zátěže a zvýšení disponibilního čistého příjmu pro všechny daňové poplatníky – výrazněji pro manžele a rodiny, jelikož manželství a rodina jsou jako klíčové instituty naší společnosti hodny její zvláštní ochrany a o podpory. Dlouhodobým cílem novely je tedy rovněž i podpora pozitivního populačního a demografického vývoje české společnosti, což znamená zejména podpora dlouhodobého (nejlépe stálého a stabilního) zvyšování porodnosti. To je žádoucím trendem z obecného hlediska, ale také z pohledu (makro)ekonomického. Novela by taktéž mohla, v krátkodobém horizontu, přispět ke zmírnění dopadů nárůstu nezaměstnanosti v důsledku postpandemické krize na některá manželství a rodiny.
Pro všechny plátce zlepšení
Předložený návrh je i – z pohledu možných alternativ úprav daňové legislativy – spravedlivějším řešením než například občas zvažované zrušení tzv. superhrubé mzdy, které by mohlo generovat některé nové nerovnosti, jelikož by například pro OSVČ znamenalo naopak reálné zvýšení sazby (i faktické výše) daně z příjmu fyzických osob. Právě přímá podpora OSVČ postižených, ať už přímo nebo sekundárně, dopady krizových omezujících opatření nouzového stavu v boji proti šíření koronaviru, musí být nyní jedním z nejdůležitějších nástrojů české hospodářské a fiskální politiky, který může být použit v rámci udržení jejich živností a zachování finanční stability jich samotných a jejich rodin. Navrhovaná opatření nepřinášejí pro žádného plátce daně z příjmu zhoršení jeho současné finanční situace. Naopak, pro všechny plátce daně z příjmu by znamenala snížení výše jejich reálně odváděných daní, a tedy i zvýšení jejich čistých příjmů. Uvidíme, jaký bude jejich osud na cestě vládou, Sněmovnou a Senátem.
Lucie Šafránková, poslankyně Parlamentu ČR za hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD)