„Projekt se připravuje už sedmým rokem. V únoru roku 2017 jsme podepsali smlouvu o spolupráci s krajskými hasiči a zdravotnickými záchranáři, ke které se poté přidalo i krajské policejní ředitelství a město Turnov. O projektu jsme jednali také s generálním ředitelem hasičů Vladimírem Vlčkem a ministrem vnitra Vítem Rakušanem. Letos jsme podepsali memorandum o spolupráci s Ministerstvem vnitra a druhé s hasiči, policisty, zdravotníky a městem Turnov. Ze znění schválených memorand vyplývá, že investujeme 260 milionů korun bez DPH do výstavby objektu. Podmínkou ale je obdržení dotace od Ministerstva vnitra ve výši 110 milionů korun a další kompenzace týkající se majetkových převodů ze státu na kraj,“ uvedl hejtman Martin Půta.
„Jsem rád, že dodržujeme bez výraznějších prodlev harmonogram projektu, který jsme si odsouhlasili a předsevzali. Moc mě také potěšilo, že jsme ve výběrovém řízení ušetřili, jelikož původní předpokládaná částka za stavbu činila 314.212.916,11 korun včetně DPH,“ doplnil Zbyněk Miklík, náměstek pro resort ekonomiky, majetku, investic, veřejných zakázek a informatiky.
„Současná hasičská stanice Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje v Turnově se nenachází na nejvhodnějším místě pro výjezd. I to byl jeden z mnoha důvodů, proč jsme před osmi lety začali hledat nové řešení pro její vybudování,“ dodal ředitel HZS Libereckého kraje plk. Ing. Jan Hadrbolec. „Jsem velmi rád, že po tvrdé a náročné práci, která dnešnímu dni předcházela, začíná mít integrované výjezdové centrum v Turnově jasné obrysy a termíny. Jsem přesvědčen, že toto moderní výjezdové centrum všech tří základních složek IZS výrazně přispěje k ještě vyšší efektivitě a prohloubení perfektní vzájemné spolupráce.“
„Dlouhodobě se snažíme modernizovat naše základny a přizpůsobovat podmínky tak, aby našim záchranářům vyhovovaly při práci. Stávající základna v Turnově není z tohoto pohledu ideální, proto jsme rádi, že se podařilo najít řešení. V nové budově ZZS je plánována garáž, kde budou vozy parkovat ve dvou řadách – v první budou tzv. prvosledová vozidla, ve druhé řadě pak ta záložní. V budově bude i veškeré zázemí pro záchranáře, včetně technických místností. Objekt je navíc koncepčně navržen tak, že jej bude možné rozdělit do dvou samostatně fungujících základen se samostatnými vstupy. Celá budova je dimenzována nadčasově a my se do ní určitě už velmi těšíme,“ doplnil ředitel ZZS LK MUDr. Luděk Kramář, MBA.
„Jsem rád, že nejen policisté, ale i ostatní zaměstnanci Integrovaného záchranného systému, budou mít důstojné pracovní prostředí na vysoké úrovni. Jedním z dalších důvodů je také potřeba včasné a efektivní reakce na zvyšující se hrozby či následky přírodních a technologických rizik, které lze eliminovat a řešit prostřednictvím zajištění vysoké úrovně akceschopnost a efektivity všech složek IZS. Jedná se zejména o potřebu včasného zásahu na místě mimořádné události. A zcela jistě nám k tomu toto nové výjezdové centrum pomůže,“ dodal ředitel Krajského ředitelství policie Libereckého kraje plk. Libor Špráchal.
Aktualizovaný předpokládaný harmonogram projektu je následující:
předání staveniště 24. 9. 2024 ve 13:00, poté má firma sedm dnů na zahájení prací
výstavba celého areálu IVC (20 měsíců) (10/2024 až 05/2026)
odstraňování vad a příprava na kolaudaci (06 až 07/2026)
kolaudace celého areálu IVC (07/2026)
nastěhování interiérového vybavení do všech objektů (07 až 09/2026)
možné zahájení provozu celého areálu IVC (09 až 10/2026)
Stavební firma, kterou vybral Liberecký kraj 20. srpna letošního roku, vybuduje podle zadávací dokumentace IVC Turnov tak, aby prostory vyhovovaly potřebám jednotlivých složek IZS. Objekty hasičů a zdravotníků budou mít společný dvůr, který bude plnit roli funkční i reprezentativní. „Architektonické řešení objektů bude v první řadě navozovat pocit sounáležitosti a spolupráce jednotlivých složek IZS a zároveň zvýrazní drobné rozdíly mezi nimi,“ doplnil Vladimír Richter, radní pro resort zdravotnictví. Společným prvkem všech budov jsou velkoprostorové společné garáže pro zásahová vozidla v 1. nadzemní podlaží každé budovy.
Urbanistické řešení objektů vychází z podmínek území, ve kterém IVC vyroste. „Při projektovém zpracování jsme se soustředili nejen na funkčnost budov a prostorů, ale i na potřebu prostorového uspořádání s ohledem na rozměry zejména hasičských vozidel. Vybudování IVC si vyžádá přeložky inženýrských sítí či stavby v jejich blízkosti, a proto bylo nutné se soustředit i na tyto detaily. Pevně však věřím, že jsme s projektanty nalezli to nejlepší možné řešení. Velmi se těším na okamžik zahájení výstavby, ale zejména na zahájení provozu celého integrovaného výjezdového centra. V našem regionu i širším okolí se jedná o unikátní propojení všech tří základních složek IZS,“ uzavřel Jan Hadrbolec.