Podobně jako vyspělá západoevropská města jsme tak zařadili cyklistickou dopravu na úroveň té hromadné i automobilové. Generel cyklistické dopravy, který schválila Rada města Brna, jasně definoval a navrhl směry rozvoje cyklistické dopravy a vedení města se k těmto plánům jejich schválením přihlásilo a zavázalo se je realizovat.
Přijetí generelu a odhodlání RMB jej realizovat potvrzuje dlouhodobý kladný postoj vedení města k rozvoji cyklistické dopravy v Brně. Kromě zdvojnásobení počtu cyklostezek má tak Brno také jasnou a závaznou koncepci dalších kroků v rozvoji cyklistické dopravy a cyklotras.
Jedním z hlavních bodů plánu rozvoje cyklistické dopravy je právě rozvoj cyklostezek. Podobně jako na Nových sadech budou moci vzniknout cyklotrasy i ve Štefánikové, Bratislavské, Veveří či Kounicově ulici. Tam se navíc nový jízdní pruh objeví již na jaře příštího roku. Dalším důležitou novinkou generelu je možnost obousměrné cyklistické dopravy v jinak jednosměrných ulicích. To by v některých případech mělo vyřešit dosud komplikovanější návaznost již vybudovaných cyklostezek.
V neposlední řadě pak vedení Brna plánuje zavedení půjčovních automatů na kola, které například umožní uživateli zapůjčení kola na jednom konci města a na druhém jeho pohodlné vrácení. Po vytvoření dostatečné a široké sítě cyklostezek bude tento systém umožňovat ekologický a pohodlný systém přepravy po Brně.
Brno se tímto generelem jasně přihlásilo k současnému trendu rozvoje cyklistické dopravy v Evropě. Věřím, že řidiči automobilů přijmou nárůst cyklistů v dopravě s úctou a ohleduplností. Je totiž i v jejich zájmu, aby se část automobilové dopravy přesunula na cyklistická kola a uvolnila tak někdy přeplněné silnice v Brně.
Roman Onderka