„Samozřejmě nemáme vůbec nic proti finančním prostředkům, které mají jít do sportu, především sportu dětí. Zvlášť v současné době, kdy si děti během pandemie zoufale odvykly pravidelnému pohybu. Proto by měla být podpora ze strany státu, krajů i měst co největší. Jsou to peníze, které se stokrát vrátí. Ale to by se za hezkým názvem nesmělo skrývat pouhé porcování medvěda vyvoleným,“ komentuje odsouhlasený záměr náměstka Ivana Langra sportovkyně a zastupitelka za Liberec otevřený lidem, Zuzana Kocumová.
Proč se podle ní jedná o dělení medvěda? „Podívejte se na vybrané kluby. Ano, některé významné jsou, ale je to tak neuvěřitelný slepenec, že opravdu nikdo nemůže věřit, že toto je objektivní výběr klubů, natož že částky jsou adekvátní,“ neskrývá své rozhořčení.
Mezi kluby najdeme FBC Liberec, FC SLOVAN LIBEREC, Futsalový klub zlej sen, Sportovní klub stolního tenisu, Tělovýchovná jednota Bílí tygři Liberec, TJ DUKLA LIBEREC, TJ VK DUKLA LIBEREC, z.s.
Zatímco se mezi významné kluby dostal v Liberci třeba futsal, nenajdete tam atletiku, plavání, orientační běh, a spoustu dalších sportů, které mají v Liberci historii i početnou základnu.
„Navíc – když dáte 2,5 milionu na mládežnické týmy v hokeji a sportu, co udělají kluby? Sníží jejich financování z vlastních zdrojů a ušetřené peníze využijí u dospělých. Takže i argumentace, že peníze jdou jen na mládežnický sport, nesedí,“ dodává Jan Kubeš, dlouhodobý pořadatel sportovních akcí, trenér a člen sportovního výboru Jan Kubeš.
"Na zastupitelstvu jsme se pokusili těchto 7 milionů převést do transparentního dotačního programu, kde se finance rozdělují na základě počtu a složení členské základny. Je to prověřený způsob, který je spravedlivý a kde nehraje roli, zda vedení klubu má dobré vztahy s panem náměstkem nebo s někým z vedení města nebo kraje. Bohužel, toto ale šlo proti zájmům vedení, které si tímto způsobem za veřejné peníze kupuje osobní vděčnost a obré vztahy,“ dodává Zuzana Kocumová.
„Způsob rozdělování dotací působí obcházením zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů č. 250/2000 Sb., který stanovuje podmínky pro dotační programy, jako např. zveřejnění dotačního programu na úřední desce minimálně na dobu 30 dnů. Vedení města tento postup obešlo tím, že dotace prezentuje jako tzv. individuální dotace, které je možné poskytovat jen na základě žádosti. Tady ale všechny žádosti dorazily na radnici v rozmezí pouhých tří dnů, mezi 31. lednem a 2. únorem. Lze jen těžko věřit, že všechny kluby jen tak náhodou požádaly ve stejnou dobu město o dotaci, shodou okolností na ten samý účel a na základě stejného formuláře. Je evidentní, že radnice obchází zákony, aby mohla podpořit několik vyvolených na úkor ostatních.“ upozorňuje na zásadní vadu celého návrhu Jaromír Baxa.
Obrázek jen dokresluje, že tento bod nezískal podporu ani na sportovním výboru, ani na finančním. Z toho je zřejmé, že se jedná o čistě politické přerozdělování veřejných peněz.