„Postupně tím železnici technicky více zabezpečíme a zrychlíme. Použitím této technologie se také propojíme se sousedním Rakouskem,“ říká ministr dopravy Dan Ťok. Na projektu pro SŽDC bude vedle firmy Kapsch spolupracovat řada tuzemských firem, mimo jiné AŽD Praha, ČD-Telematika, TEPLOTECHNA Ostrava či SUDOP Brno.
V České republice už systém GSM-R funguje na dvou mezinárodních koridorech vedoucích z Německa přes Prahu, Brno a Břeclav na Slovensko a dál do Rakouska, na koridoru mezi Českou Třebovou a Ostravou nebo na nákladním koridoru vedoucím z Kolína přes Lysou nad Labem do Děčína. Aktuálně je mezinárodním standardem pokryto již 1140 km tuzemských železnic, dalších 560 kilometrů je v různé fázi realizace a dokončování.
Klíčovou potřebou je především spolehlivost
„Rozšiřování technologie GSM-R je jedním z těch projektů, na které doprava v minulých deseti letech čerpala významné peníze z evropských fondů, celkem šlo o zhruba 60 milionů eur,“ doplňuje ministr dopravy Ťok.
Systém GSM-R slouží k přenosu potřebných datových a hlasových informací mezi vlakem a pozemním řízením provozu, přičemž klíčovou potřebou je především jeho stoprocentní spolehlivost.