Vychází z výsledků dokončené studie proveditelnosti, která prokázala výhodnost realizace vybraného úseku na R4 právě PPP způsobem oproti tradičnímu modelu financování. Lhůta pro podání nabídek byla stanovena na 6. listopadu 2015.
Studie proveditelnosti projektu PPP R4 posuzovala úsek 32 km k dokončení projektu, výstavbě, financování, provozu a údržbě a úsek 20 km k provozu a údržbě. Studie prokázala výhodnost financování formou PPP. Ministerstvo dopravy proto z důvodu urychlení celého procesu vypsalo výběrové řízení na zakázku „Poskytování služeb právního, finančního a technického poradenství před a v průběhu zadávacího řízení na výběr koncesionáře pro projekt PPP R4“.
Vítězná společnost bude odpovědná za poradenství během všech fází až do finančního uzavření projektu a součástí vyhlášené zakázky je i možnost opce pro využití poradenství po finančním uzavření projektu. Délka zpracování je 20 měsíců od data podepsání smlouvy. Žádost musí podat do 6. listopadu. Předpokládaná cena zakázky, kterou ale může snížit soutěž, je 75 mil. korun (2,8 mil. EUR).
„Chtěl bych PPP projekty rehabilitovat jako jeden z vhodných způsobů, jak stavět. Výhodou je rychlost stavby, ale i to, že budoucí provozovatel silnice odvede práci kvalitně a nemusíme ho tolik kontrolovat. Potřebujeme také získat zkušenosti s tímto typem projektů, abychom byli připraveni na období po roce 2023, kdy již financování staveb z evropských peněz bude mnohem omezenější. Věřím, že vláda tento náš záměr podpoří," uvedl ministr dopravy Dan Ťok.
Pro pilotní projekt PPP vybralo ministerstvo dostavbu dosud nedokončených úseků rychlostní silnice R4 mezi Příbramí a Pískem v celkové délce 32 km. Cílem je umožnit řidičům komfortnější spojení do jižní a jihozápadní části Čech co nejdříve. Schválí-li celý postup vláda, výstavba zbylé části R4 by mohla začít v roce 2017. Pokud by vláda s realizací tohoto projektu PPP na silnici R4 nesouhlasila, ministerstvo zadávací řízení na poradenství může zrušit.
Rychlostní silnice R4 byla zvolena především proto, že neleží na síti TEN-T a tudíž využití zdrojů EU je v tomto ohledu velmi omezené. Zároveň v celém dosud nedokončeném úseku jsou již vydána pravomocná územní rozhodnutí a stavba je tedy připravena k realizaci. „V současné době do značné míry čerpáme z evropských zdrojů, které ale po roce 2023 budou velmi omezené, a my bychom se měli na tuto situaci připravit. PPP projekty jsou odpovědí na otázku, jak jít dál, a proto chceme tento model vyzkoušet,“ připomenul náměstek ministra dopravy a státní tajemník Tomáš Čoček.
Všechny potřebné informace jsou uvedeny v zadávací dokumentaci, jejíž hlavní část je publikována i v anglickém jazyce. Všechny dokumenty lze stáhnout z profilu zadavatele (MD) na https://www.egordion.cz/nabidkaGORDION/zakazkaProfilList.seam.
Zakázku můžete nalézt podle ID 192, klíčové slovo "R4", nebo " PPP ".