Hlavním důvodem zavedení těchto opatření je zvýšení plavební bezpečnosti, přičemž tento požadavek je zvláště důležitý u plavidel přepravujících větší množství cestujících. „Nechceme nikoho kontrolovat, ale na těchto dvou úsecích s velmi hustým plavebním provozem je zavedení této povinnosti u větších lodí na místě. Tento krok zabrání potenciálním kolizím a jednoznačně přispěje k bezpečnosti na Vltavě a na Labi. Rekreačních plavidel bez ohledu na jejich velikost se tato povinnost v každém případě týkat nebude,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok s tím, že stejná povinnost už nyní platí ve většině evropských zemí včetně Německa, Slovenska a Rakouska.
Uvedená opatření na Labi a Vltavě se dotknou plavidel s vlastním strojním pohonem, které nejsou určené k rekreaci, resp. plavidel určených pro přepravu osob nebo nákladů nebo vedení jiných plavidel za podmínky, že délka takového plavidla je 20 m a více nebo je plavidlo určeno k přepravě více než 12 cestujících, plovoucích strojů s vlastním pohonem a služebních plavidel Státní plavební správy, správce vodní cesty a základních složek integrovaného záchranného systému, která jsou delší než 7 m a mají vlastní pohon. Co se týká přívozů, povinnost mít nainstalovaná zmiňovaná zařízení se na ně bude vztahovat tehdy, pokud budou na daných úsecích provozovány a současně jsou určeny pro přepravu více než 12 cestujících nebo mají délku 20 m a více.
Vůdci plavidel budou na vybraných úsecích při plavbě povinni tato zařízení, elektronické plavební mapy a informace o poloze a pohybu plavidel využívat tak, aby zajistili bezpečnost a plynulost plavebního provozu. Během doby, kdy plavidla stojí v přístavu, povinnost mít zapnutá zařízení Inland AIS a Inland ECDIS neplatí. Vznikne-li v průběhu plavby na zařízení nebo programovém vybavení porucha, vůdce plavidla bude povinen tuto skutečnost neprodleně oznámit správci systému říčních informačních služeb. Učiní-li vůdce plavidla takové oznámení, bude oprávněn pokračovat v již započaté plavbě nejdéle po dobu 48 hodin od oznámení, případně stát s plavidlem po dobu nezbytně nutnou i v přístavišti nebo vývazišti, jehož polohu neprodleně oznámí správci systému říčních informačních služeb.
Povinnost používat zařízení Inland AIS a Inland ECDIS by měla být zakotvena v novele zákona o vnitrozemské plavbě, která byla schválena vládou ČR.