Linka R8 z Brna do Bohumína
„O dopravu na lince R8 Brno – Bohumín v uplynulých měsících projevili zájem ještě dopravci Leo Express a České dráhy. Nejvýhodnější nabídku pro stát ve výši 251 milionů korun ročně podal Leo Express, dopravce však nesplnil zadávací podmínky, proto byl ze soutěže vyřazen,“ říká ministr dopravy Dan Ťok. Stávající dopravce České dráhy nabídl osmileté provozování linky Brna do Bohumína s nabídkou ve výši 2,223 mld. Kč. Cena se vztahuje k celému období osmi jízdních řádů, tedy od začátku platnosti jízdního řádu 2019/2020 až do konce platnosti jízdního řádu v letech 2026 a 2027. Oproti předpokladům z kalkulací dopravců z jara letošního roku konkurenční tlak vedl ke snížení nabídky o cca 50 mil. Kč ročně.
Soubor linek R21, R22, R24 a R26
Na soubor linek R21 Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Nový Bor, R24 Praha – Rakovník a R26 Praha – Příbram – Písek – České Budějovice nabídku podali dva dopravci. České dráhy nabídly provoz na linkách za celkovou úhradu kompenzace ve výši 931 mil. Kč, společnost ARRIVA vlaky s.r.o. ve výši 731 mil. Kč. Tyto částky jsou za celé období tří období jízdních řádů 2019/2020 až 2021/2022. Porovnání zahrnuje situaci bez poskytování režijního jízdného. „Ve stávající smlouvě ČD vykázaly za rok 2017 u těchto linek ztrátu 299 mil. Kč. Nyní aktuální nabídka ARRIVA vlaky představuje částku cca 244 mil. Kč za rok, tzn. o 55 milionů ročně ušetříme,“ uzavřel ministr Ťok.
Před každým uzavřením smlouvy o veřejných službách přímým zadáním musí ministerstvo dopravy z hlediska hospodárnosti porovnávat doručenou nabídku Českých drah a případně alternativní návrhy jiných dopravců, kteří mají zájem provozovat dotovanou linku. Na linkách, kde ministerstvo dopravy nedostalo na jaře alternativní nabídku, bude jednat o přímém zadání s Českými drahami. Tento způsob vede k úspoře peněz daňových poplatníků a lepším službám, což ukazují i soutěže na linky R8, R21, R24, R24 a R26.