Podle analýzy měření v úseku Ostrovačice – Kývalka spáchali přestupek jízdy nepřiměřenou rychlostí pouze tři řidiči ze sta projíždějících automobilů ve směru do Brna nebo do Prahy. Pozitivně hodnotí dopravně bezpečností akci i policie, podle které klesl v daném úseku počet nehod zhruba o třetinu.
„Nehody v uzavírkách nebo v jejich blízkosti jsou častým důvodem dopravních komplikací na nejvytíženější české dálnici. Dodržování rychlosti ve zúženích je důležité pro větší bezpečnost řidičů, plynulejší provoz na D1 a menší riziko nehod,“ hodnotí první měsíce fungování úsekového měření rychlosti ministr dopravy Dan Ťok.
Podle podnětu policie spáchalo přestupek v období od 1. června do 15. srpna 80 tisíc řidičů, což odpovídá 2,9 procentu řidičů projíždějící modernizovaným úsekem na 178. – 182. kilometru dálnice D1. Podle policie v období s instalovaným úsekovým měřením klesl počet dopravních nehod. K těm docházelo v důsledku nezvládnutí řízení ve zúžených místech, například při nárazu do dočasných svodidel apod. Zklidnění dopravy v měřeném úseku přispělo k tomu, že řidiči riskantní manévry omezili.
„Drtivá většina řidičů reaguje na upozornění o měřeném úseku snížením rychlosti na dovolený limit. Ubylo řidičů, kteří překračují v měřeném úseku rychlost výrazně nebo si vynucují uvolnění levého jízdního pruhu pro rychlejší průjezd,“dodává ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
Zatímco v období před úsekovým měřením rychlosti se stalo v obou směrech od března do května dohromady 34 nehod, po zavedení měření rychlosti bylo ve sledovaném období 22 nehod, což je o třetinu méně.
Podněty policie pro podezření ze spáchání přestupku vyřizují příslušné obce s rozšířenou působností. Ve směru na Prahu jde o obec Rosice, ve směru na Brno o obec Šlapanice. Obě města vyřizují přestupky postupně a podle prvních odhadů pokutu za rychlejší jízdu platí až 80 procent lidí, kteří dostanou výzvu k vyřešení přestupku určenou provozovateli vozidla
Vybrané prostředky z úsekového měření obě města investují zpět do bezpečnosti silničního provozu. V plánu mají úpravu přechodů pro chodce a jejich doplnění o bezpečnostní prvky, dobudování chodníků v lokalitě se zvýšeným pohybem dětí nebo stavbu dopravního hřiště.
Úsekové měření rychlosti na dálnici D1 v úseku Ostrovačice – Kývalka potrvá až do listopadu, kdy bude čtyřkilometrová modernizovaná část dálnice zprovozněna. V příštím roce bude probíhat úsekové měření rychlosti v dalších vybraných úsecích modernizace. Přesné umístění kamer bude záviset na postupu stavebních pracích a výsledcích veřejné soutěže na dodavatele kamer, kterou organizuje Ředitelství silnic a dálnic.