Opoziční strany ANO a SPD i hlavní vládní strana ODS hlásají zlepšení podmínek pro dopravní výstavbu. Jejich spolupráce může vést k zásadnímu řešení přijetím ústavního zákona o stavbách zvláštního významu, protože disponují ústavní většinou. Ústavní zákon může otevřít cestu k obdobnému schvalování významných staveb jako je v Německu, kdy je lze povolit zákonem místo klasického stavebního řízení. Pro nás řešení revoluční, ale jinde fungující.
Ústavním zákonem lze upravit i soudní přezkum. U nás se proti dopravní stavbě může její odpůrce vlastnící pozemek, který má být stavbou dotčen, bránit opakovaně. Nejdříve napadne u soudu územní plán, který umísťuje dálnice i železnice v území a stanoví, že jde o stavby ve veřejném zájmu umožňující vyvlastnění. I když je žalobce neúspěšný a soudy územní plán nezruší, může následně napadnout i vyvlastňovací rozhodnutí a v něm uplatnit tytéž argumenty.
Není důvodné mít zdvojený soudní přezkum. Zásada jednou a dost vyhovuje i mezinárodním závazkům. Logické by bylo, aby obranu proti vyvlastnění uplatnil vlastník pozemku již v žalobě proti územnímu plánu, protože z něj se dozví, že na jeho pozemku bude stavba, pro kterou je možné pozemek vyvlastnit. Realizace významných dopravních staveb není hned po schválení územního plánu, takže i delší projednání žalob stavbu neoddálí.
Bude-li se žalobou neúspěšný a následná stavba bude umístěna, jak bylo stanoveno v územním plánu, mohl by se při vlastním vyvlastnění domáhat žalobou jen přezkumu výše peněžité náhrady, protože proti samotnému vyvlastnění mohl brojit v rámci žaloby proti územnímu plánu. Spor o výši náhrady již nemá vliv na realizaci stavby.
Odborný text: KOUDELKA, Zdeněk a Zdeněk DUFEK: Návrh právní úpravy výstavby významných staveb. Stavební právo. Bulletin. Praha: Česká společnost pro stavební právo, 2023, č. 4, s. 8-19. ISSN 1211-6386.