Co jsou to vlastně kvóty? Kvóta je regulatorní prostředek, který určuje zastoupení, v tomto případě žen, ve vedení společností. Podobné úvahy se však nespojují jenom se ženami, ale i s jinými skupinami, například absolventy bez praxe, národnostními menšinami, tělesně či mentálně handicapovanými, seniory… Dosadit skupinu si můžete dle libosti.
Zásadním důvodem proti přijetí kvót je fakt, že deformují trh práce.
Přesto nelze mávnutím ruky přejít skutečnost, že ženy jsou méně zastoupeny na vedoucích místech, než by odpovídalo nejenom jejich vzdělání, ale i rozdílu v životních prioritách oproti mužům.
Mohou to ale vyřešit kvóty?
Jsem přesvědčena, že jediným správným řešením je naplňovat takové mechanismy ve společnosti i ve firmách, které umožní prosadit se těm nejlepším. Bez předsudků, podle jasných kritérií, bez protekcí a korupce. A také bez kvót.
Všem úspěšným ředitelkám a ředitelům, kteří se chystají hodit po eurokomisařce Redingové kamenem, bych přesto položila jedinou otázku. Děláte vše pro to, aby vaše společnost v personální politice – přijímáním nových lidí či kariérním postupem současných zaměstnanců, zvýhodňováním a vazbami – nedeformovala trh práce? Pokud odpoví kladně a bude to většina z nich, tak se o ženy netřeba bát.
A když tak uvažuji o kvótách, docela by se mi zamlouvaly. Ve školství. Není to protimluv, spíš přání a snaha zvýšit počet mužů v základním školství. Čtrnáct procent učitelů je totiž málo, jejich počet navíc každoročně klesá. Je to zhruba stejný podíl mužů učitelů, jako je zastoupení žen v představenstvech největších veřejně obchodovaných firem působících na evropském trhu. Pokud by se zvýšil počet učitelů na ZŠ, spokojila bych se s kvótou 30 procent. Jsem přesvědčena, že by pak ve školách přibylo disciplíny. Kázeň a řád naše základní školství nutně potřebuje. Mám tady námět pro Evropskou unii – když kvóty, tak proč ne pro muže?
Anna Putnová
předsedkyně sněmovního Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu