Doc. RNDr. Anna Putnová, Ph. D. MBA

  • TOP 09
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,91. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

21.02.2014 8:38:46

Projev Anny Putnové při hlasování o důvěře vládě Bohuslava Sobotky

Projev Anny Putnové při hlasování o důvěře vládě Bohuslava Sobotky

Vážený pane prezidente, vážená vládo, dámy a pánové, rituály a ceremonie mají v osobním i celospolečenském životě svoji nezastupitelnou úlohu. Vytvářejí emoční rámec pro přijetí změny. Je tomu tak i při střídání politické garnitury.

Vyjádření důvěry vládě má tak kromě konstitutivní role i tu ceremoniální. Dnes se máme rozhodnut, zda dáme podporu vládě, či nikoli. Jedním, nikoli jediným, z přesvědčovacích prostředků je programové prohlášení vlády, ve kterém Vláda deklaruje, jak dál zemi vést. 
Vést znamená přinášet naději do budoucnosti. Ale programové prohlášení tuto naději nevzbuzuje. To, co je spojujícím prvek, a čím lze tento dokument charakterizovat, je BEZRADNOST. Naprostá bezradnost jak řídit tuto zemi. Naprostá bezradnost, kam jako země chceme jít, čeho chceme dosáhnout, jak a z čeho případné změny financovat.
Uvedu to několika konkrétních příkladech z oblasti vzdělávací a vědní  politiky.
V programovém prohlášení se uvádí, že Vláda bude usilovat o postupné zvyšování prostředků na mzdy pedagogických a nepedagogických pracovníků i na modernizaci škol a jejich vybavení.
Ano, regionální školství, zvláště to základní, je klíčem budoucí konkurenceschopnosti země. Dobré základní vzdělání je nejlepší prevencí před sociálním vyloučením a předpokladem pro další stupně vzdělávání. Je to nutný předpoklad pro prosperitu České republiky.  Pokud to myslí Vláda skutečně vážně, očekávala bych, že se to promítne i do priorit vlády, a to také rozpočtových priorit. Nic takového ovšem nenajdeme.
V programovém prohlášení vlády se prolínají operativní úkoly s naprosto mlhavými přísliby. Píše v něm např., že Vláda vypracuje analýzu vysokoškolské legislativy a v návaznosti na to předloží návrh změn.
Nezdvořile se ptám: Co bude Vláda dělat zítra? To má být program na 4 roky? Analýza vysokoškolské legislativy, která nebyla více než 6 let zásadně měněná? A jak potom naloží Vláda s analýzou vysokoškolské legislativy, když nemá jasno ve vzdělávací politice? Ví Vláda, jak se postaví k předloze připraveného vysokoškolského zákona? 
V kapitole věda, výzkum, inovace se pro změnu dočteme, že Vláda chce navýšit počet programů aplikovaného výzkumu. Domnívala jsem se, že panuje všeobecná odborná i politická shoda na tom, že budeme podporovat excelenci. To už neplatí? 
Dalším nejasným příslibem je, že Vláda vytvoří podmínky pro změnu hodnocení a financování výzkumných institucí a projektů v kontextu jejich reálného přínosu k rozvoji České republiky. Jaká budou ta kritéria či podmínky. Ví to Vláda? Pokud ano, proč nám je nesdělí? Druhá možnost je, že Vláda zatím netuší, jak se bude hodnotit a financovat výzkum. Nevím, co je horší. Nevědomost či nedostatek odvahy? 
Dalším příkladem bezradnosti je vytvoření Národní rady pro vzdělávání s nejasnými kompetencemi i mandátem. Budeme si platit další instituci poskytující Vládě alibi?
První krok se nepovedl. Bezradnosti a alibismu  těžko vyjadřovat důvěru.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama