21.02.2014 8:38:46
Projev Anny Putnové při hlasování o důvěře vládě Bohuslava Sobotky
Vážený pane prezidente, vážená vládo, dámy a pánové, rituály a ceremonie mají v osobním i celospolečenském životě svoji nezastupitelnou úlohu. Vytvářejí emoční rámec pro přijetí změny. Je tomu tak i při střídání politické garnitury.
Vést znamená přinášet naději do budoucnosti. Ale programové prohlášení tuto naději nevzbuzuje. To, co je spojujícím prvek, a čím lze tento dokument charakterizovat, je BEZRADNOST. Naprostá bezradnost jak řídit tuto zemi. Naprostá bezradnost, kam jako země chceme jít, čeho chceme dosáhnout, jak a z čeho případné změny financovat.
Uvedu to několika konkrétních příkladech z oblasti vzdělávací a vědní politiky.
V programovém prohlášení se uvádí, že Vláda bude usilovat o postupné zvyšování prostředků na mzdy pedagogických a nepedagogických pracovníků i na modernizaci škol a jejich vybavení.
Ano, regionální školství, zvláště to základní, je klíčem budoucí konkurenceschopnosti země. Dobré základní vzdělání je nejlepší prevencí před sociálním vyloučením a předpokladem pro další stupně vzdělávání. Je to nutný předpoklad pro prosperitu České republiky. Pokud to myslí Vláda skutečně vážně, očekávala bych, že se to promítne i do priorit vlády, a to také rozpočtových priorit. Nic takového ovšem nenajdeme.
V programovém prohlášení vlády se prolínají operativní úkoly s naprosto mlhavými přísliby. Píše v něm např., že Vláda vypracuje analýzu vysokoškolské legislativy a v návaznosti na to předloží návrh změn.
Nezdvořile se ptám: Co bude Vláda dělat zítra? To má být program na 4 roky? Analýza vysokoškolské legislativy, která nebyla více než 6 let zásadně měněná? A jak potom naloží Vláda s analýzou vysokoškolské legislativy, když nemá jasno ve vzdělávací politice? Ví Vláda, jak se postaví k předloze připraveného vysokoškolského zákona?
V kapitole věda, výzkum, inovace se pro změnu dočteme, že Vláda chce navýšit počet programů aplikovaného výzkumu. Domnívala jsem se, že panuje všeobecná odborná i politická shoda na tom, že budeme podporovat excelenci. To už neplatí?
Dalším nejasným příslibem je, že Vláda vytvoří podmínky pro změnu hodnocení a financování výzkumných institucí a projektů v kontextu jejich reálného přínosu k rozvoji České republiky. Jaká budou ta kritéria či podmínky. Ví to Vláda? Pokud ano, proč nám je nesdělí? Druhá možnost je, že Vláda zatím netuší, jak se bude hodnotit a financovat výzkum. Nevím, co je horší. Nevědomost či nedostatek odvahy?
Dalším příkladem bezradnosti je vytvoření Národní rady pro vzdělávání s nejasnými kompetencemi i mandátem. Budeme si platit další instituci poskytující Vládě alibi?
První krok se nepovedl. Bezradnosti a alibismu těžko vyjadřovat důvěru.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout