Cyklisté jsou v Praze stále na vzestupu, jen za poslední tři roky se zvedl zájem o bezmotorovou dopravu o tři čtvrtiny. Podle agentury Median se snížil také počet necyklistů, tedy lidí, kteří na kole nejezdí a ani to neplánují, celkově tuto dopravu nevyužívá pouze třetina obyvatel Prahy. Velká část cyklistů navíc jezdí na kole více než 1x týdně a až 120 tisíc Pražanů vyjede na kole i několikrát měsíčně. Pomáhá tomu i rostoucí využívání elektrokol a elektrokoloběžek. Mezi důvody pro použití kola zaznívají především zábava, kondice nebo zdraví. Přibližně polovina cyklistů pak uvádí mezi důvody i dopady na životní prostředí ve městě.
„Moderní město, kde se lidem dobře žije a dýchá, podporuje všechny druhy dopravy včetně té cyklistické. Vývoj počtu cyklistů v Praze mluví za vše. Pražané chtějí mít možnost dopravovat se po městě na kole nebo kolo využívat jako volnočasovou aktivitu. My na tento vývoj reagujeme a zohledňujeme provoz cyklistů nejen budováním samostatných stezek, ale různými bezpečnostními opatřeními v provozu,“ uvádí náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr a dodává: „Díky nové legislativě budou muset řidiči předjíždět cyklistu s odstupem 1,5 metru. Pokud ale jede cyklista například v cyklopruhu, řidič tento odstup dodržovat nemusí. Pomáhá to všem. Rozpočet na infrastrukturu pro bezmotorovou dopravu je v posledních letech stále vyšší a zvyšují se i dotace poskytované městským částem, které mají zájem cyklistickou a pěší dopravu podporovat.“
Praha proto mimo jiné aktualizovala také Generel rozvoje cyklistických tras, kterým se zabývalo vedení města v tomto týdnu. Ten reaguje ve spolupráci s městskými částmi jak na zvyšující se poptávku po bezpečných trasách, tak i na rozvoj a změny v území. Mezi výraznější změny patří například rozšíření systému nadřazených tras o radiály A4 (spojující Chodov s centrem přes Pankrác), A8 (spojující Hostavice, Malešice a Žižkov), a polookružní trasu A7 (Hlubočepy - Krč - Strašnice - Hrdlořezy - Hloubětín). Prodloužení se bude do budoucna týkat i části stávajících tras (A3 na hranici Prahy, A5 do Krče). Doplnění čeká také přibližně 20 chybějících napojení na Středočeský kraj nebo i tras mezi jednotlivými městskými částmi a čtvrtěmi, jako jsou propojení na sídlištích (Lhotka, Jižní Město, Prosek, Ďáblice, Řepy) a mimo centrum města (Řeporyje, Hanspaulka, Hostavice a okolí).
Výzkum ukázal, že investice mají smysl a s nimi se pomalu mění i bariéry a obavy cyklistů. Stále převažuje pocit obav z jízdy v provozu, ale oproti předchozímu průzkumu v roce 2019 klesly u veřejnosti hlavně obavy v oblasti nedostatečnosti v opatřeních pro cyklisty na vozovkách, zejména mezi pravidelnými uživateli. I to poukazuje na stále vysoký potenciál dalšího rozvoje cyklistické dopravy, v celkovém součtu by při zmírnění stávajících bariér využívalo kolo při svých pravidelných cestách častěji 59 % Pražanů.