Sdružení Za bezpečný Temelín (SBT) oslovilo a poskytlo před volbami prostor lídrům 15 kandidujícím uskupením v jižních Čechách (pro pořádek - klíč byl zvolen podle průzkumů).
A jak jsme Jihočeši dopadli se svými otázkami, problémy a jaká nám nabízejí řešení ?
Při jihočeské oproti republice nadprůměrné volební účasti 60,5 % nově vzešlé parlamentní strany odpovídaly sporadicky (17 %), sofistikovaně se však vyjádřily i některé menší, ale neparlamentní strany jako Strana zelených (celkem 20,2 %).
Zajímavé také bylo, že jedno z témat „Šumava“ nebylo tématem, které vyhrává volby. Kupodivu ani ústřední téma jakým je co do rozsahu a významu investic „Výstavba 3. a 4. bloku jaderné elektrárny Temelín“ nebylo žádným zásadně probíraným tématem. Některým stranám a uskupením politizace ochrany přírody, potažmo vtažení státního majetku a aktivit do území související s národním parkem Šumava, jako i hraní s touto kartou spíše uškodila (např. SPOZ nebo tlačení kmotrů na pilu prostřednictvím ODS..). Ve druhém, ale u v jižních Čechách hlavním tématu – dostavba JE Temelín jsou Jihočeši asi smíření (vyjma dlouhodobé oponentury Strany zelených).
A jaké byly konkrétní odpovědi některých subjektů?
Např. na otázku „Jaká máte priority a jaké preferujete požadavky na bezpečnost při výstavbě 2 nových bloků JETE ?“ (kráceno)
Nepodporujeme výstavbu nových bloků. (Změna)
Bezpečnost při výstavbě je celkem jasně daná. Jedná se především o přísné bezpečnostní opatření BOZP, vyloučení smrtelných těžkých úrazů a minimalizaci lehkých úrazů. Předpokládám ale, že dotaz směřoval především na jadernou bezpečnost nových bloků. Oba typy, jak ruský MIR 1200, tak AP 1000 jsou v Čechách licencovatelné. Jde o bloky tzv. 3,5 generace. MIR 1200 je blokem „evolučním“, vycházejícím z vyzkoušených projektů, jako je VVER 1000 (ETE), americký AP 1000 je blokem „revolučním“, který využívá více pasivních bezpečnostních systémů. Oba typy jsou tlakovodní, oba typy mají své zastánce i odpůrce. (ANO)
Jsme přesvědčeni, že pokud politici nepodlehnou ČEZu a nebudou mu stavbu garantovat na úkor českých občanů, nic se stavět nebude. V opačném případě, musí projekt využít jen nejlepší dostupné technologie. Zátěžové testy provedené po havárii ve Fukušimě, jakkoliv se týkaly jen odolnosti vůči extrémním přírodním podmínkám, ukázaly, že prakticky všechny hodnocené jaderné elektrárny v EU by měly prodělat zdokonalení v oblasti bezpečnosti. Při tvorbě nové evropské legislativy budeme požadovat, aby normy pro jadernou bezpečnost odpovídaly úrovni těch nejlepších elektráren.
Zajistíme skutečnou nestrannost a oddělení odborného zázemí Státního úřadu pro jadernou bezpečnost od jaderných provozovatelů. Ten chceme transformovat tak, aby byl nejen formálně, ale i prakticky nezávislým regulátorem v oblasti jaderné energetiky. Odstraníme nepřijatelné zajišťování jeho vědecko-technické a expertní podpory v Ústavu jaderného výzkumu Řež, který vlastní provozovatel jaderných elektráren ČEZ. Takový expertní podpůrný orgán musí být nezávislý na dozorovaných subjektech i podle evropské legislativy.
A je tu ještě jeden problém. Stát omezením odpovědnosti zbavuje provozovatele jaderných elektráren finančního rizika při případné jaderné nehodě. Pravidla umožňují energetickým společnostem koupit si pojistku na limitovanou odpovědnost. Odvětví tak není vystaveno tržní soutěži s rovnými podmínkami. ČEZ má atomovým zákonem sníženou odpovědnost na 8 miliard korun. Hrozí tak, že by při jaderné havárii musel škody nad tuto částku krýt stát. To chceme změnit a úpravou atomového zákona ponechat pojištění jaderných elektráren trhu. (SZ)
V otázce „Jaká jsou vaše řešení při zvýšení dopravy v případě dostavby JETE a jaké budou požadavky na investora ?“ jsme získaly následující odpovědi.
Nepodporujeme výstavbu nových bloků. (Změna)
Dopravu můžeme rozdělit na vodní, silniční a železniční. Po vodě by se daly až na Hněvkovice dopravovat sypké materiály. Též reaktorové nádoby, nebo parogenerátory (v případě AP 1000 je to 28 metrů vysoký komponent) se dají vozit po Labi a Vltavě. Vyžaduje si to však investice do zdymadel. Po železnici se bude dát vozit spousta dalších materiálů a komponent.
Vás ale asi zajímá především doprava silniční. Zde je třeba rozdělit zodpovědnost na stát a kraj. Silnice mezi Týnem a ČB byla z větší části již minulý rok opravena. Pokud jde o silnice druhých a třetích tříd, zde dojde jistě také k modernizaci. Zvláště tam, kde bude velká frekvence přepravy (např. převoz kamene z lomu na stavbu atd.). ČEZ také uvažuje o výměně oken v obcích, které budou dopravou nejvíce zasaženy. Kvůli snížení hlučnosti.
Další navrhovanou variantou bylo vybudování obslužné komunikace pro přepravu materiálů vedenou mimo obce za účelem snížení dopadu zátěže na jejich obyvatelstvo.
Poznámka: Pan Zimola již v minulosti říkal, že kraj bude souhlasit s výstavbou ETE 3,4 v případě, že ČEZ dostaví dálnici D3. Dnes už se o tom nemluví, neboť samotný projekt ETE 3,4 je při čistě ekonomickém uvažování problematický. Není možné si tedy klást takový požadavek na investora. (ANO)
Jakákoliv stavba by neměla zhoršovat dopady do života okolních obyvatel a proto patřičné kompenzace jsou na místě. Zda jsou nejlepším opatřením stavby nových jinak nepříliš využitých silnic na úkor polí, luk a lesů, si nejsme jisti. (SZ)