Stálo by za to se zaměřit na jejich vytíženost a na přínos těchto policistů k zajištění vnitřní bezpečnosti země.Vím, že existovali úvahy směřující k rozšíření jejich pravomocí a k zapojení obecních strážníků do řad příslušníků bezpečnostních sborů.
Problematické je také jisté pravidlo, které platí v demokraciích na západ od nás. Tím je skutečnost, že státní rozpočet ministerstva vnitra je v demokraciích nižší než rozpočet ministerstva obrany. V autoritářských a nedemokratických zemích je tomu právě naopak. V naší zemi je například výše rozpočtu kapitoly 307 pro obranu 42 miliard korun, naproti tomu rozpočet kapitoly 314 (ministerstvo vnitra) je ve výši téměř 54 miliard korun. Lze namítnout, že rozpočet pro Policii ČR je toliko 28 miliard Kč, ale k tomu je nutno započítat i velkou část rozpočtu na plnění úkolů MV. Zároveň k zajištění vnitřní bezpečnosti máme téměř 41 000 policistů a k zajištění vnější bezpečnosti tabulkových necelých 21 000 vojáků.
Česká republika je země, která by měla efektivně vynakládat finanční prostředky na zajištění vlastní bezpečnosti a bezpečnosti občanů. Domnívám se, že striktní dělení bezpečnosti na vnitřní a vnější je při současných bezpečnostních hrozbách zastaralé. Dle mého názoru je bezpečnost nedělitelná a pouze jedna. Z tohoto pohledu by měla vláda analyzovat současný stav v silových ministerstvech a navrhnout takové řešení, které by bylo nejen efektivní z pohledu vynakládaných peněz, ale které by také umožnilo větší a snadnější zapojení armády v rámci Integrovaného záchranného systému.
Ale tak jako Armáda České republiky se snaží nahradit nenaplněnost armády vojáky aktivních záloh (návrh zákona je připraven a počítá s cca 5000 osobami, které mají v době míru nahradit v útvarech scházející profesionální vojáky), tak také policejní asistenti zřejmě mají podpořit početní stavy policistů. Oba návrhy jsou špatné a odporují Bezpečnostní strategii ČR. Například aktivní zálohy mají být cvičeny pro případ ohrožení země a mají doplnit potřeby státu pro případ částečné mobilizace. Ale v dobách míru by naše armáda měla mít dříve odsouhlasený minimální počet vojáků z povolání, daný koncepcí z roku 2003.