Neméně zajímavou byla i návštěva firmy Leonardo Aircraft ( Leonardo- Finmeccanica Aircraft Division) ve Varese, zaměřenou na výrobu letounů (Eurofighter Typhoon, C-27J Spartan, ATR 42 MP a ATR 72 AWM, M-346 Master, M-345 HET) po UAS/UAV letouny (SKY-X, SKY-Y, NEURON, P.1 HH).
V úterý delegace STCTTS navštívila ECJRC (European Commission John Research Centre) v Ispra. Toto vědecko výzkumné centrum se zaměřuje na kybernetickou bezpečnost, technologický monitoring a trendy ve vědě a výzkumu, jadernou bezpečnost, námořní bezpečnost a řízení provozu, krizové řízení a předvídání rizik, monitoring, modelování a bezpečnostní měření v rámci EU.
Odpoledne jsme navštívili výrobce vrtulníků Leonardo-Finmeccanica Helicopters Division, dříve známý jako výrobce Agusta Westland. Zde jsme viděli výrobu vrtulníků Super LYNX 300, NH 90 a celou řadu vrtulníků řady AW (101, 109, 129,139,149,159 a licenční výrobu vrtulníku Chinook ICH-47F pro italskou armádu. Zajímavý je vývoj kombinovaného letounu TILTROTOR AW 609 (dokončení v roce 2019), vývoj hybridního vrtulníku ELIBRI či bezpilotních prostředků HERO a SW-4.
Středa 5.10. byla zaměřena k návštěvě CDC (Cyber Defence Centre) v Chiavari známé jako Scuola Telecomunicazioni delle Forze Armate. Tato vojenská škola je zaměřená na vzdělávání, výuku, školení a výcvik v oblasti kybernetické bezpečnosti, a to ve spolupráci se soukromým sektorem, vysokými školami, armádou a policií. Škola má 800 studentů v základní výuce a 150 studentů ve vyšším vzdělávacím procesu. Den jsem zakončili přesunem do oblasti La Spezia, kde probíhal další program.
Ve čtvrtek 6.10. jsme navštívili firmu Fincantieri, kde jsme si prohlédli konečnou podobu ponorky SMG Romei typu U212A. Ta je vyráběna na základě smlouvy mezi Itálii a Německem přímo v přístavu La Spezia. INSRT (Integrated Naval Shipyard Riva Trioso) se zaměřuje nejen na nejmodernější ponorky, ale zejména na výrobu vojenských lodí, a to do 70 zemí světa. Byla nám představena nově dokončovaná fregata F 595 Luigi Rizzo, na které jsme podnikli tří hodinovou platbu k ověření systémů. FREMM program, který se týká výroby těchto moderních fregat, je vyvíjen a vyráběn opět ve spolupráci Itálie a Německa.
Odpoledne jsme navštívili CMRE (NATO Centre for Maritime Research and Experimentation v La Spezii. Toto centrum je zaměřeno na průzkum a nové trendy v oblasti námořní dopravy a zajištění bezpečnosti plavby. Vlastní průzkumné lodě ALLIANCE a LEONARDO, roboty Bluefin, Remus, Ocean Explorer, Teledyne apod.
Poslední den jsme navštívili továrnu OTO Melara, která je součástí koncernu Leonardo, konkrétně divize DSD na výrobu zbraní, děl, tanků, transportérů a LOV. Opět jsme byli seznámeni s nejmodernějšími technologiemi v oblasti výzbroje italského námořnictva i pozemního vojska. Ttao firma vyrábí námořní zbraně od malých kalibrů (HITROLE, MARLIN od 20 do 40 mm), přes střední kalibry (Compact 76/62, STRALES 76/62) až po velký kalibr 127/64 LW VUL“CANO). Firma vyrábí torpéda například Black Shark Advanced, A 184 Mod.3) , lehká torpéda, anti-torpédové systémy, sonary a velkorážní munici. V rámci pozemních systémů vyrábí výrobky Iveco-Oto Melara, jako jsou tanky ARIETE, DARDO, transportéry CENTAURO, PUMA, VBM). Firma se zaměřuje i na speciální výrobu dopravních zařízení, včetně UMV (HORUS, TRP, SWAD).
Celá návštěva STCTTS byla zaměřena na nejmodernější trendy v oblasti výzkumu, vývoje a výroby vojenské techniky, kybernetické obrany a řízení bezpečnostních rizik. Ukazuje se, že jedině vzájemná spolupráce vede k inovacím a ke konkurenceschopnosti, což italské firmy dokazují v rámci spolupráce s americkými či evropskými firmami. Významný je i podíl reinvestování zisků společností do nových technologií a vývoje, činící kolem 12 až 16%. Velkou předností jsou nové technologické postupy výroby v rámci licenční politiky, robotizace a mezinárodní spolupráce na společných projektech a programech.