Ing. Antonín Seďa

  • SOCDEM
  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,08. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

02.07.2011 18:29:00

Nekoncepčnost do české armády nepatří

Nekoncepčnost do české armády nepatří

Když v prosinci loňského roku havaroval podzvukový letoun naší armády L-39 Albatros v.č.2345, byl pozastaven provoz zbývajících letounů.

V současné době ministerstvo obrany uvažuje v rámci vojenské spolupráce s USA o výcvik pilotů. A to nejen z aliančních zemí NATO, ale i ze zemí sdružených v Partnerství pro mír a také vojenských pilotů z Afghánistánu či Iráku. Je zde však koncepční problém. Pokud platí rozhodnutí ze začátku tohoto roku, pak by nebylo na čem školit. Armáda i LOM Praha, který výcvik pilotů zajišťuje, má sice modernizované bitevníky L-159 A ALCA. Ale postrádá letouny ve cvičné verzi B. Mimochodem dva tyto letouny byly součástí problematického a nepříliš zdařilého nákupu transportních letounů C-293 CASA.

Druhým problémem letounů L-159 je jejich přístrojové a navigační vybavení odpovídající spíše vybavení letounů provozovaným v NATO, ale absolutně nevyhovující pilotům, které létají na strojích starší či ruské provenience. Tento nedostatek chce řešit česká armáda nákupem nových motorů AI-25T a uvedením do opětovného provozu cvičné letouny L-39. Nákup motorů bude stát kolem 40 milionů korun. Problémem je, že LOM Praha disponuje osvědčením výrobce motorové jednotky pro generálky výše uvedených motorů. Ovšem z důvodu jisté nedůvěry velení naší armády vůči tomuto státnímu podniku bylo rozhodnuto o nákupu nových motorů.

Je tedy otázkou, jak dlouho budou letouny L-39 provozovány a zda se vložená investice vyplatí. Armádní letectvo totiž po více jak půl roce zjistilo, že vlastně nemá české piloty na čem cvičit. A pouhý trenažér či teorie opravdu nestačí. Proto zřejmě vyrukovalo ministerstvo obrany s tezí mezinárodní spolupráce ve výcviku pilotů. Obávám se však, aby i toto rozhodnutí nepatřilo k těm nekoncepčním a ve svém důsledku pro armádu drahým.

Na základě šetření a po zjištění důvodů závady a požáru motoru NGŠ Vl.Picek a ministr obrany A.Vondra rozhodli o postupném ukončení provozu těchto letounů, jejichž životnost má být dosažena nejpozději v roce 2020. Pět strojů bylo vyřazeno z výzbroje okamžitě a zbylé čtyři letouny měly sloužit k výcviku pilotů do roku 2016. Ovšem pokud bude provedena generální oprava motorů a řada opatření výrobce této pohonné jednotky tak, aby byl zajištěn bezpečný provoz těchto letounů.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama