Přitom město má již několik lokalit, které lze turistům nabídnout, ale které nebyly v hledáčku podnikatelů. Například Soví hora s vinnými sklípky i vinohrady či Sadská výšina s našimi historickými kořeny. Nyní se základ muzea oplotil a bude se zde vybírat vstupné. Přitom se stále neopustila myšlenka „zážitkového“ bydlení či další podnikatelské aktivity. Chci pouze připomenout, že současné náklady z peněz daňových poplatníků dosahují 65 milionů korun a každoročně město přispívá na provoz Park Rochus o.p.s. Přitom město postrádá dětská hřiště, cenově přijatelné bydlení pro mladé rodiny s dětmi či se neřeší lepší dopravní dostupnost MHD. O velkých investicích ke snížení dopravního zatížení raději mluvit nebudu. Takže v pohledu sociálního demokrata Park Rochs ano, ale nikoliv v podobě, která se tvoří.
Zaznívají podpůrné argumenty o růstu turismu a zvýšení zaměstnanosti. Možná opravdu dojde k zaměstnání několika jednotlivců. Ale s přihlédnutím k obrovským problémům leteckých podniků v našem regionu, se tyto argumenty stávají podružnými. Dlouhodobá obava je i z možnosti budoucího „prolomení“ stavební uzávěry dané současným územním plánem města. Problematické se jeví i to, že namísto dominance kaple Rochus jsou nyní dominantní kopie historických budov. Osobně nemám nic proti muzeu v přírodě, ale jako prioritu vidím zejména rekonstrukce městských komunikací, napojení ulice Průmyslové na obchvat města či propojení této ulice s ulicí J.E.Purkyně pro budoucí bytovou výstavbu v areálu nemocnice. Mimochodem neutěšený stav městské budovy Štěpnická 1156, která zajišťuje nepostradatelné služby občanům tohoto největšího sídliště by byla za vynaložené peníze na projekt Park Rochus opravena třikrát. Proto jsem zvědavý, kdy k této investici konečně dojde. Tak jako, kdy se opraví parkoviště, které město, navzdory ČSSD prodalo.
Ale abych nebyl pouze kritický, určitě je dobře, že byl zbudován prohlídkový okruh, že byly vysazeny nové ovocné stromy a že se zpřístupnilo celé bývalé cvičiště. Přesto je třeba být i nadále ostražitý, protože existují „otcové“ tohoto projektu, kteří s ním mají své podnikatelské záměry. Jsem také zvědavý, jak projekt splní podmínky dotačních titulů či jak budou narůstat provozní náklady, související s vybudovanými komunikacemi, budovami a zázemím muzea.
Je dobře, že se město pyšní rozsáhlými kulturními aktivitami, ale je nutné také vidět, že lidé ke svému životu potřebují zaměstnání, bydlení, kvalitní a dostupné veřejné služby a také udržitelnost životního prostředí. Postupné nahrazování zeleně betonem, dlažebními kostkami či asfaltem toto životní prostředí rozhodně nezlepší. To, co město potřebuje, jsou právě investice do dopravy a investice ke snížení znečištění našeho společného životního prostředí. Jsem trochu skeptický, že si to spoluobčané dostatečně uvědomují. Ale od toho tu musí být odpovědní politici, aby jim tuto skutečnost nejen připomínali, ale aby životní prostředí pomáhali zlepšovat.