Ing. Antonín Seďa

  • SOCDEM
  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,08. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

11.03.2015 10:12:37

Severoatlantická aliance je stále zárukou bezpečnosti České republiky

Severoatlantická aliance je stále zárukou bezpečnosti České republiky

Když 12.3.1999 vstupovala Česká republika do Severoatlantické aliance bylo zřejmé, že naši armádu čekají velké změny. Zároveň také závazky, které měly zabezpečit dostatečné schopnosti, které Armáda České republiky měla v rámci kolektivní obrany posky

 Nebudu tady připomínat tolik diskutovaná 2% HDP či Pražské závazky, které měly v rámci specializace napomoci dnes proklamované Smart Defence. Na druhou stranu je jen dobře, že se profesionalizovala naše armáda, že vlivem získaných zkušeností ze zahraničních misí se zvýšila vybavenost a schopnosti jednotek.

Také NATO přispělo k rozvoji obranného plánování, ke sdílení bezpečnostních informací a kompatibilitě, k alianční solidaritě a soudržnosti. Z pohledu naší politické reprezentace je dobře, že si uvědomuje vážnost článku 5 Washingtonské smlouvy, ale na straně druhé poněkud zapomínají na článek 3, kterým se zavazujeme k budování schopností českých vojáků. Proto je jen dobře, že v září minulého roku se smluvně dohodla současná vládní koalice k posílení obranyschopnosti naší země, a to postupným navyšováním státního rozpočtu kapitoly 307 ze současných 1,08% HDP na 1,4% HDP v roce 2020. Zároveň vláda podpořila a podporuje český obranný průmysl a posiluje parlamentní kontrolu vůči ministerstvu obrany a české armádě.

Nicméně je také nutno připomenout, že naše armáda se v současné době nenachází v dobrém stavu a to nejen z pohledu dlouhodobého podfinancování. Nedostatek personálu, špatná věková a hodnostní struktura, dlouhodobě prosazovaná „afghanizace“ armády, neustálé dislokační změny, nefunkční akviziční systém a zejména nekoncepční řízení resortu v střednědobém a strategickém plánování se projevilo například v tom, že dnes zaznívají slova o znovuzavedení povinné vojenské služby či alespoň povinných odvodů. Přitom branná povinnost a s tím související odvody nikdo nezrušil. Někdy se mi zdá, že papír snese všechno a že namísto řešení problémů se tyto odkládají či řeší takovým způsobem, že přinášejí naopak problémy nové.

Dnes máme novelizovanou Bezpečnostní strategii České republiky, která pro mne z nepochopitelných důvodů postrádá odkaz na článek 3 Washingtonské smlouvy, nicméně je dobrým základem pro tvorbu dalších strategických dokumentů. Zpráva o stavu zabezpečení obrany ČR v roce 2014 zároveň konstatuje, že přínos naší země k obranným schopnostem NATO již léta klesá. Mimochodem na tuto skutečnost poprvé důrazně upozornila Bílá kniha o obraně, ale vlivem dalších rozpočtových škrtů je dnes více méně nepoužitelná. To, co by bylo možné považovat za jistý restart v posilování schopností české armády, by mohla být nová Koncepce výstavby Armády České republiky, kdyby. To kdyby je právě v nezodpovězené otázce, jakou že armádu potřebujeme a jakou ji chceme. A tomu by měly odpovídat nákupy vojenské techniky a armádní rozpočet.

Je dobře, že si politická reprezentace pod vlivem zhoršeného bezpečnostního prostředí, začala konečně uvědomovat důležitost kolektivní obrany v rámci Severoatlantické aliance a vytváření obranných schopností naší armády. Dokonce se po letech začíná hovořit o nutnosti zachovat vývojové a výrobní schopnosti českých a moravských zbrojních firem a nejen jich. Není totiž jiné alternativy než být hodnověrným členem obranné vojenské aliance. Ti, co říkají opak zastírají, že zajištění obranyschopnosti svými silami by stálo neskonale více peněz daňových poplatníků.  A pokud dnes existují problémy s nábory nových profesionálních vojáků, pak si dovedu velmi stěží představit rozšíření naší armády o desítky tisíc osob.

Severoatlantická aliance je stále zárukou bezpečnosti České republiky. Zároveň je nutno si stále připomínat, že kolektivní obrana spočívá mimo jiné v posilování vojenských schopností. Proto je zapotřebí přijmout taková opatření, abychom byli v případě bezpečnostní krize schopni dostát svým závazkům vůči spojencům. Personální a finanční stabilita nastartovaná smlouvou o posílení obranyschopnosti České republiky nesmí být záležitostí pouze současné vládní koalice a tohoto volebního období. Je nutno zřetelně pojmenovat problémy v resortu a hledat optimální řešení na základě možností rozpočtového výhledu a na základě efektivity vynakládaných prostředků.

Koncepce výstavby AČR se nesmí stát, tak jako v minulosti pouze souborem nákupů techniky, ale musí jasně ukázat, které schopnosti budeme podporovat a modernizovat. A to vše při zachování minimálně 20 % výdajů na investice, výzkum a vývoj. Taktéž je třeba zřetelně říct, že dosavadní změny struktury či počtů a stupňů velení ozbrojených sil byly spíše pouhými pokusy nalézt dočasná východiska z nouzových stavů a nikoliv tolik potřebných a dříve schválených reformou z roku 2002. Proto podporuji iniciativu Výboru pro obranu, aby rozvoj armády byl pod dohledem tohoto výboru a aby zajištění obrany bylo spjato se schopnostmi a funkčností českého obranného průmyslu. Tohle mi však v předkládané koncepci výstavby AČR stále schází.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 1 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama