já bych tedy chtěla spíš to všechno zase vrátit do toho klidu tak, jak se snažil můj předřečník Richard Brabec, prostřednictvím paní předsedající. Takže navrhovaná právní úprava. Předkládaným návrhem zákona se za účelem zajištění souladu s právem Evropské unie doplňuje do § 5 zákona číslo 78/2004 Sb., forma standardního datového formátu pro podání žádosti o udělení povolení pro uvádění do životního prostředí a žádost o zápis do seznamu pro uvádění na trh.
Předkládaným návrhem zákona se dále navrhuje úprava stávajícího znění § 9 zákona číslo 78/2004 Sb. doposud je jím zajištěna transpozice stávajícího znění článku 25 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/18, ale také článku směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/41 ze dne 6. května 2009 o uzavřeném nakládání s geneticky modifikovanými organismy, která nařízením směrnice Evropského parlamentu a Rady 2019/1381 zůstala nedotčena. Nedotčena. V § 9 zákona číslo 78/2004 je proto potřeba provést takové změny, které zajistí náležitou transpozici nového znění článku 25 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/18. Zároveň však nesníží úroveň transpozice článku 18 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/41.
Při této příležitosti dochází také k úpravě terminologie, když stávající znění zákona číslo 78/2004 Sb. užívá pojmu obchodní tajemství. Zatímco jak směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/18, tak směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/41 operují s ochranou důvěrnosti. S ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady 2016/943 o ochraně nezveřejňovaného know-how a obchodních informací, která obsahuje vlastní definici obchodního tajemství a absenci jakékoliv její vazby na směrnice v oblasti GMO, lze soudit, že pojmosloví zákona číslo 78/2004 Sb. je v tomto ohledu zavádějící. Z tohoto důvodu se přizpůsobuje oběma transponovaným směrnicím a mění označení chráněných údajů na důvěrné namísto jejich ochrany jako předmětu obchodního tajemství. Bez zásadních změn zůstává ustanovení stávajícího § 9 odst. 3 zákona číslo 78/2004 Sb., které vymezuje subjekty, které se mohou seznamovat s údaji, se kterými se na základě rozhodnutí Ministerstva životního prostředí nakládá jako s důvěrnými.
V neposlední řadě je návrhem zákona reagováno také na povinnost členských států zabezpečit ochranu údajů i v případě, že žadatel o povolení příslušného nakládání s GMO vzal svou žádost zpět.
Jenom pro upřesnění - počet takových žádostí v posledních letech nepřesahuje deset případů ročně. Vzhledem k tomu, že GMO pro používání v potravinách nebo krmivech jsou uváděny na trh podle nařízení číslo 1829/2003, žádosti o uvádění GMO na trh podle zákona číslo 78/2004 Sb. budou spíše výjimkou. Zvýšenou administrativní zátěž pro Ministerstvo životního prostředí vyplývající z rozhodnutí o ochraně některých údajů, bude možné zvládnout stávajícími kapacitami.
Takže bych chtěla ubezpečit, nebo spíš uklidnit, poslance z řad SPD, že se opravdu nejedná o nic kontaminovaného, nic závažného. Je to opravdu pouhá transpozice do tohoto zákona. Tudíž i já žádám o to, aby byl tento zákon postoupen do druhého čtení.
Děkuji.