Přijetím evropské enviromentální legislativy začátkem roku 2015 bez přechodného ustanovení, které by uznalo platnost dokumentace posouzení vlivu staveb na životní prostředí (EIA) podle zákona č. 244/1992 Sb., zneplatnila územní rozhodnutí a stavební rozhodnutí desítek staveb.
Navíc poslala přípravu projektů do bodu nula. TOP 09 před několika týdny uspořádala na toto téma tiskovou konferenci, třikrát jsme se pokoušeli o zařazení této problematiky na jednání Sněmovny, počtvrté to se stejným výsledkem zkusil pan Stanjura z ODS.
Problémem překonané dokumentace se naposled zabýval Hospodářský výbor Sněmovny 27. dubna. Poslanci napříč politickým spektrem si uvědomují hloubku krize, do které se zejména rezort dopravy vinou ministra životního prostředí dostal. Přesto, ani takový malér ministra Brabce, není pro ně důvodem k podpoře výzvy, aby na svůj post rezignoval. Prostě, koalice je přednější, než dálnice, železnice a vodní cesty. Z mých návrhů na usnesení výboru prošlo:
Hospodářský výbor (HV)
I. konstatuje, že:
1. chybí zákon o liniových stavbách
2. je neúměrně odkládána novela stavebního zákona, která by pomohla urychlit veřejnoprávní projednání umístění stavební uzávěry.
3. MŽP nevyjednalo výjimku v zákoně č. 39/2015 Sb. O uznání EIA podle zákona č. 244/1992 Sb., čímž způsobilo krizovou situaci při výstavbě potřebné dopravní infrastruktury. Tato krizová situace ohrožuje stabilitu českého stavebnictví.
II. žádá:
1. Ministerstvo životního prostředí (MŽP), aby urychleně připravilo možné legislativní řešení krizové situace EIA včetně možných rizik reakce orgánů EU.
Termín: 31.5.2016
2. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), aby ve spolupráci s MŽP, MD a MZe zpracovalo analýzu dopadů neplatných EIA na další významné stavby – protipovodňová vodní díla, čistírny odpadních vod, spalovny komunálního odpadu apod.
Termín: 30.6.2016
Co neprošlo:
HV:
III. Nepovažuje realokaci financí z OP Doprava na nákup drážních vozidel či zbytné
investice do silnic nižších tříd za plnohodnotnou náhradu budování staveb na nadřazené
dálniční a železniční síti ČR.
IV. 1. Vyzývá premiéra Sobotku, aby urychleně jednal s EK o řešení pro ČR této fatální situace.
2. Ministra životního prostředí, aby vyvodil za vzniklou krizi osobní politickou odpovědnost.
Dále HV konstatuje, že ministři MŽP, MMR a MD neplní svoje sliby v oblasti legislativních prací, které dali na začátku volebního období a které měly pomoci urychlit výstavbu technické infrastruktury.
Na Hospodářském výboru jsem položil řečnickou otázku: “Co musí ministr Sobotkovy vlády provést, aby musel rezignovat?“
František Laudát, místopředseda Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny