Nejde ale jen o to vypustit z rozpočtu dopad tzv. balíčku, o který vedou spor rebelové z ODS. Mezi ekonomickými experty i na půdě tripartity od zástupců zaměstnanců i zaměstnavatelů zaznívá, že by měla být zohledněna řada strukturálních problémů. Rozpočet by tedy měl být přepracován do větší hloubky.
Především jde o pochopení trendů ekonomického vývoje. Pokaždé, když je doba nejistá, tak pan ministr financí říká: "No, já přece nemohu garantovat, jak to přesně dopadne, to neví nikdo, nemám křišťálovou kouli.“ Když pokračujeme s lineárními předpověďmi, dopadá to jako v roce 2009 či v roce 2012. Debata, zda bez balíčku ztratíme 13 miliard, 15 miliard nebo dokonce 20 miliard, je debata velmi virtuální, protože reálný vývoj daňového inkasa, který musí vycházet i z reálného ekonomického vývoje, bude prostě úplně jiný.
Ministerstvo financí zatím v návrhu rozpočtu použilo svůj červnový odhad růstu v příštím roce - plus 1 % HDP. Česká bankovní asociace je ale opatrnější – její prognóza na rok 2013 činí + 0,45 %, Svaz průmyslu a dopravy sepisuje ještě skeptičtější prognózy (jen + 0,6 % HDP). Ministerstvo avizuje říjnovou korekci své letní prognózy, ale pokud nebude vycházet z mapy rizik dalšího vývoje, tak ani ona nebude dobrým vodítkem. Alarmující je prognóza ČMKOS, která uvažuje o záporných číslech minus 1 % až minus 1,5 %.
Vláda trvá na dikci svého programového prohlášení. Měla by ale zohlednit, že východisko z krize v roce 2009 jsme nezvládli a nová recese z roku 2012 nás vrátila objemem ekonomického výkonu před úroveň roku 2008. Logická je tedy otázka, zda je schválená trajektorie konsolidace veřejných financí ještě vůbec reálná. A tedy, zda nezvolit pomalejší oddlužování, protože v mixu národohospodářských opatření prostě musíme nyní zatlačit na prorůstová opatření.
V debatě nad změnou struktury rozpočtu jsou důležité výhrady sociálních partnerů. ČMKOS varuje před tím, že v době, kdy narůstá nezaměstnanost, se má šetřit na penězích pro politiku zaměstnanosti. Velmi problematickým se stává financování regionálního školství a sociálních služeb. Odbory připomínají, že by se měly více naplnit Státní fond rozvoje bydlení a Státní fond dopravní infrastruktury.
Podobné hlasy zaznívají i od zaměstnavatelských sdružení. Svaz průmyslu a podnikatelů připomíná opět státní fondy a naplnění příslušnou rozpočtovou dotací. Obává se, že vláda tápe, pokud jde o nasměrování peněz na vědu a výzkum jako faktor konkurenceschopnosti a rozvoje, že je velké riziko skryto v dofinancování evropských projektů. A v neposlední řadě se ozývají i zemědělci, protože dotace na Program rozvoje venkova či na Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond také působí hodně problémů.
Takže je nad čím se zamyslet, pokud jde o lepší strukturu návrhu státního rozpočtu. Náměty na hlubší přepracování státního rozpočtu tady jsou. Do 30 dnů se má předložit nový rozpočet. Ministr Kalousek má v šupleti záložní variantu, která vypouští „balíčková“ témata (nazval ji „krev, pot a slzy“). Bez koncepční změny rozpočtové politiky hrozí pokračování improvizace, která je v podstatě rozpočtové provizorium. Toho ale zřejmě současná vláda už není schopná.