materialismus
Dobrý den, četl jsem různé články na internetu i v knížkách o tom co je vlastně materialismus. Názory se shodují na hmotě, ale jinak se rozcházejí. Mohl by jste mi Vy napsat co je podle Vás materialismus ? Děkuji předem za odpověď.
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
Pochopitelně že na dotaz po materialismu můžeme dostávat různé odpovědi. Jinak to vnímá moralista vyčítající světu přílišné prospěchářství, konzumerismus a nedostatek vztahu k tzv. postmateriálním hodnotám. Jinak zase filosof zabývající se významem ducha a hmoty při našem chápání podstaty světa. A výklad se pak liší jde-li o spor o podstatu bytí (otázka ontologie) a nebo o možnosti poznání (otázka gnoseologie, noetiky) A jinak to vidí náboženství, které doplňuje poznání vírou, především v nějakou materiálně nedokazatelnou duchovní entitu.
Je snad srozumitelné, že ten kdo si uvědomuje že musíme jíst, pít, platit účty tak nemusí být nějaký přízemní požitkář či cynik, prostý jakýchkoliv ideálů. Jen materiální kultura je nezbytný základ našich životů - nelze jen nýt nad vůní květů a žít z rosy nebeské. Nestačí mít víru, ale nutné být aktivní v onom materiálním smyslu. Pokud se ve filosofii objevilo vulgární hmotařství, mající pocit že vše je jaksi uplácáno z hmoty tak to je samozřejmě naivní interpretace. V chápání struktury makro i mikro světa jsme snad již dál než abychom ho redukovali na jakýsi stroj složený z korpuskulí či nebeských těles.
Moderní teoretická fyzika proniká stále hlouběji do složitosti světa. A filosof hodný toho jména zase nemůže nevnímat význam idejí a vědomí, Pokud tzv. základní filosofická otázka na prvotnost hmoty či ducha vedla k nesmiřitelnému nepřátelství mezi idealisty a materialisty, tak byla hloupě a zcela metafyzicky pochopena. Pokud např. historický materialismus vychází z významu našeho materiálního bytí pro dějiny, tak to neznamená že by odmítal význam duchovního života, že by neviděl roli myšlenkových projektů a vizí v lidském konání.
Takž pokud se já považuji za materialistu, tak to nevnímám jako něco přízemně hmotařského, jen hledám vysvětlení rozumem, na základě porozumění světu, který je nekonečný jak ve své objektivní fyzikální struktuře tak ve své reflexi poznávajícím (a následně přetvářejícím) subjektem, tedy námi. Víra jako most přes nekonečnost světa je přitom mimoběžná racionálnímu, vědeckému přístupu - ten musí stát na pochybnostech v rámci nekonečnosti procesu poznání. Uvíznout v uzavřených myšlenkových strukturách by znamenalo se stát scholastikem a dogmatikem.