Máme v tomto směru co dohánět, česká ekonomika stále zaostává úrovní produktivity práce (a mezd) za západoevropskými partnery a konkurenty. ČSSD by si měla osvojit tento požadavek na 100% odpisování modernizačních investic uplatňovaný pak v nejbližších několika letech, což by bylo důležitým prvkem urychlení rozvoje české ekonomiky i české společnosti jako celku.
Pokud jde o sektorovou daň, spíše bych mluvil o druhé sazbě daně z příjmu právnických osob a považuji to za zcela spravedlivý požadavek. Pokud platí férové daně zaměstnanci a nyní již i malí a střední podnikatelé – živnostníci, měly by je platit také největší české firmy. Není přeci dlouhodobě možné, aby z naší země odcházelo v dividendách každoročně téměř 300 mld. Kč na účty mateřských společností českých firem tak, jako tomu bylo posledních dvou letech.
Každoročně by bylo dobré aktivizovat ve prospěch státního rozpočtu alespoň 50 – 60 mld. Kč z těchto penez, což je zhruba pětina částky, která odchází bezúčelné ze země. Na tento naprosto správný požadavek ČSSD nevystačí ministryně financí Schillerová s konstatování, že na zvyšování daní hnutí ANO nikdy nepřistoupí. Bylo to především hnutí ANO, které iniciativně přistoupilo ke zvýšení daní OSVČ zavedením EET.
Byl to správný krok směrem k dosažení tohoto férovosti daní, protože do té doby férové daně platili jen zaměstnanci. Ale teď by to chtělo v logice předchozích daňových iniciativ hnutí ANO pokračovat. Získané příjmy s uplatněním druhé sazby korporátní daně může státní rozpočet využít na růst důchodů, na růst mezd, například pracovníků v sociálních službách, kteří jsou tradičně nejmizerněji placení ze všech veřejných zaměstnanců, na modernizační investice v dopravě a obecné infrastruktuře atd.