Ing. Jiří Paroubek

Nenarodili jsme se sami pro sebe, ale proto, abychom sloužili své vlasti. ( Jindřich IV.)
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,46. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

26.11.2011 13:20:14

Projev předsedy Jiřího Paroubka na ustavujícím sjezdu NS-LEV 21

Projev předsedy Jiřího Paroubka na ustavujícím sjezdu NS-LEV 21

-

Sestry a bratři, vážení přátelé, dámy a pánové,

 tento ustavující sjezd strany národních socialistů - levice 21. století nemá obvyklé kongresové schéma a rituály. Nově zvolený předseda strany hovoří až poté, co byl zvolen. Volba vedení strany byla manifestační. Strana je nová a přitom nejen, že hlásá, ale ona také vědomě programově a také personálně navazuje na tradiční české politické hnutí národních socialistů. Nechci z této tribuny vypočítávat, všechna pozitiva nár. soc. strany z minulosti, zj. z doby 1. čs. republiky, kdy byla tato strana prakticky setrvale součástí čs. vlád. Máte ve sjezdových materiálech tištěné „Stručné dějiny národních socialistů", kdo chce, může se s nimi seznámit. Ale velmi zkratkovitě lze říci, že nár. soc. strana za prvé republiky velmi významně přispěla jako strana vládní k tomu, že ČSR byla plně demokratickým státem. Byla státem, který umožnil velký pokrok především v oblasti sociální a po třech stech letech začlenění naší země do Habsburské monarchie také v ochraně a rozvoji národních zájmů Čechů a Slováků. Jeden ze dvou hlavních architektů ČSR, její dlouholetý vynikající ministr zahraničí a druhý prezident dr. Edvard Beneš byl dlouholetým místopředsedou nár. soc. strany. Byl jejím nejvýznamnějším politikem. Autorem celé řady politologických knih, článků a pojednání. Měl vizi rozvoje republiky, ukazoval směr zemi i lidem. A byl vedle T. G. Masaryka jediným českým politikem, který byl schopen duchovně - morálního vedení země. Za II. světové války byli národní socialisté velmi početně zastoupeni v domácím i zahraničním odboji. Odhaduje se, že v době nacistické okupace položilo život za svou vlast na popravištích, v koncentrácích, na válečných bojištích nebo v kriminálech 2 300 národních socialistů.

 Po válce se nár. soc. strana stala nejsilnější demokratickou politickou stranou v zemi a hlavní silou odporu proti totalitní KSČ. Svůj nerovný boj s komunisty strana v únoru 1948 prohrála. Během pěti únorových dnů (20. - 25. 2.)  roku 1948 se ČSNS vlastně rozplynula. Z šestisettisícové mocné a sebevědomé strany zbylo během necelého týdne jen patnáctitisícové torzo.

Strana byla krátce po únoru přejmenována na Čs. stranu socialistickou a stala se marginální politickou silou v politickém systému zkomunizované země. Statisíce členů ČSNS byly po únoru 1948 pronásledovány komunistickým režimem. Řada jejich funkcionářů  - nejznámější z nich byla dr. Milada Horáková - byla popravena nebo dlouhodobě vězněna. Její exponovaní členové přicházeli o zaměstnání, společenské postavení, majetek, rodinu. Část funkcionářů ČSNS, vlastně všechny její špičky s výjimkou P. Drtiny, který se těsně po komunistickém puči pokusil o sebevraždu a záhy skončil v komunistickém kriminále, přešly do exilu a staly se jádrem poúnorové emigrace. Její nejvýznamnější silou.

 Po návratu demokracie do naší země po listopadu 1989 se straně již nikdy nepodařilo obnovit svou pozici v životě země, kterou měla před únorem 1948 či před říjnem 1938.

 Proč tomu tak bylo, nemá smysl v tuto chvíli analyzovat. Snad jen tolik, že po volebním neúspěchu strany v roce 1990 a jen částečném úspěchu v parlamentních volbách v roce 1992 se strana ocitla ve stavu trvalého štěpení. Jestli něco voliči nemilují, jsou to rozhádané strany. Jedním z nejdůležitějších předpokladů politického a tedy volebního úspěchu každé strany je její jednota. Předpokladem jednoty je silná ideová a programová výbava strany. Aby bylo jasno, neodmítám pragmatismus v politice. A náš důraz na ideové principy a programové zdroje národně socialistického hnutí je na hony vzdálen doktrinářství. Ve svých materiálech máte „Deklaraci ideových a programových zdrojů národních socialistů". V ní ukazujeme, abych tak řekl, kmen stromu tradic národních socialistů, na něž můžeme dnes, v dnešní době naroubovat principiální a moderní politický program. Program národní a sociální, který bude skutečným programem moderní levice 21. století.

 Zmíněná „Deklarace" je základním ideovým východiskem našeho hnutí, máte ji ve svých sjezdových materiálech, sestry a bratři, schvalme ji.

 Před několika týdny jakýsi hlupák, hlásící se tak jako my k národnímu socialismu, natřel kříž nad německými hroby na Vysočině narůžovo s tím, že nár. soc. jsou přece stranou středu. Především chci vyjádřit názor, že natírat narůžovo sovětské tanky anebo německé kříže považuji za poněkud opožděnou statečnost hodnou extremistů. Nár. soc. strana byla vždy ve své historii stranou levého středu, byli v ní lidé orientovaní levicově, levostředově i centristicky - tedy liberálně - sociálně. A tak bychom chtěli budovat i obnovenou nár. soc. stranu. Jako stranu širokého spektra názorů a principiálně hájící zájmy lidí práce, ať jsou to zaměstnanci (aktivní pracující či důchodci) anebo živnostníci a podnikatelé baťovského typu. Jako stranu prosazující ne skokové, avanturistické a protilidové reformy jako dnešní pravicová vláda, ale reformy postupné a permanentní. Chceme rozvíjet stejně jako naši nár. soc. političtí předchůdci v minulosti sociální zákonodárství, tedy moderní politickou řečí: rozvinout instituce sociálního státu. Ale v dnešní turbulentní době charakteristické znovu přicházející hospodářskou recesí platí, že chceme-li rozvíjet moderní sociální stát, tedy zajistit po skončení hospodářské recese růst životní úrovně lidí, musíme zajistit výrazný hospodářský růst. K růstu životní úrovně lidí vede jen jedna cesta - cesta vysokého hospodářského růstu, dynamicky rostoucí produktivity práce a postupně i vyrovnaného státního rozpočtu. Česká pravice je ideologicky dogmatická a v praktickém řízení země neschopná. Již dvakrát za její vlády se český stát dostal do recese (v letech 1997 a 2009) a zdá se, že se jí to teď (v roce 2012) povede potřetí. To jistě není náhoda, když např. v sousedním Polsku budou ukazatele ekonomiky za tento rok podstatně příznivější. Určitě také proto, že liberálně-centristická Tuskova vláda se nepustila do bláznivých reforem, ale připravuje tyto reformy velmi odpovědně.

 Také současná parlamentní opozice si nedělá s přicházející hospodářskou recesí těžkou hlavu. Vycházejí z toho, že se pravice porazí sama. Komunisté zase vycházejí z toho, že hluboká hospodářská, sociální a politická krize, do níž se republika v důsledku hospodářského poklesu dostane, jim jaksi přirozeně přinese hlasy. A oni budou v klidu dál stranou protestu, bez vládní odpovědnosti. Čím hůř, tím lépe. Doba se mění, ale komunisté své zásady příliš nemění.

 Tahle politika pro správu země nepoužitelné silné komunistické strany mimochodem otevírá cestu k tomu, aby sociální demokracie v příštím volebním období uzavřela jaksi „z donucení" vládní koalici s pravicí. V případě, že národně socialistická strana nebude dostatečně politicky silná, aby tomu zabránila, se to opravdu může stát.

 Sociálním demokratům v souvislosti s přicházející krizí jakoby došla invence. My, národní socialisté, přicházíme dnes s programovým materiálem, který navrhuje odvážná a přitom realistická opatření, jejichž uplatněním může dojít ke zmírnění dopadů krize, k obnovení hospodářského růstu, ale také k udržení sociálního smíru a sociální soudržnosti české společnosti.

 Sestry a bratři, v materiálech pro tento sjezd má každý z jeho delegátů k dispozici náš protikrizový plán. Dovolte, abych Vás seznámil s jeho základními principy:

Prezentace „Opatření proti hospodářské recesi, nezaměstnanosti, deficitu a k obnově hospodářského růstu"

 Terminologicky recese hospodářství znamená jeho meziroční pokles. Evropská komise předpokládá pro příští rok jen velmi mírný, vlastně téměř nulový hospodářský růst. Jsou to ale zřejmě poslední příznivé zprávy o ekonomice na delší dobu, které jsme slyšeli. Záhy se začaly v odborných ekonomických analýzách objevovat informace, že česká ekonomika zaznamená již ve IV. čtvrtletí tohoto roku pokles. Dojde-li v příštím roce k meziročnímu poklesu o zhruba 2,5% (a ne k růstu o 2,5%, jak očekává vláda), ve státním rozpočtu bude chybět cca 60 miliard jeho příjmů. Jinak řečeno, schodek státního rozpočtu bude o 60 miliard vyšší nežli rozpočtem předpokládaný schodek 105 miliard. A vláda opět sáhne ke své oblíbené metodě škrtů. Je to ale jako hasit požár benzínem. Sáhne-li vláda např. znovu na platy veřejných zaměstnanců a penze důchodců, přivede to do zoufalé životní situace miliony lidí.

 My nabízíme jinou filozofii přístupu. Aktivně se snažit zasáhnout do chodu českého hospodářství. České hospodářství potřebuje nové stimuly, nový strategický přístup. Ostatně pro terapii, kterou navrhujeme, jsme nehledali analogii v Bolívii či na Kubě, ale v nejvyspělejších státech Evropy - Německu, Francii a ve Skandinávii.

 Nejsme (zatím) stranou, která zatím má takovou váhu v životě země, aby od ní silné parlamentní strany opisovaly. Prosím je však, aby v tomto případě učinily přece jen výjimku. V zájmu země. Budu rád, když budeme moci v první fázi alespoň na téma protikrizového plánu zahájit odbornou veřejnou diskusi. Jsme na to připraveni.

 Vycházíme z toho, že česká ekonomika v čase recese potřebuje rozsáhlé investice, které sice zvýší relativní zadlužení země, ale zlepší se podstatně její dopravní infrastruktura i veřejné služby. Hospodářství - český průmysl, stavebnictví a další - se tak udrží v chodu, udrží se v přiměřeném rozsahu i pracovní místa.

 Pasivita vlády v čase nastupující recese, neoliberální víra, že trh vše srovná, přesvědčení, že krize je něco jako chřipka a jak přišla, tak odejde, přinese zemi vážné problémy ekonomické i sociální důsledky.

 Sestry a bratři,

 v našich odborných skupinách jsme zpracovali obecný program strany. Vím, jak úzké týmy jsou pro programové práce ve velkých českých stranách - v ČSSD i ODS. V našem případě se nám podařilo vytvořit tým více než deseti lidí, kteří pod redakcí zkušeného Z. Rybáře vytvořili obecný program. Dnes máte možnost hlavní autory programu, jeho jednotlivých kapitol osobně poznat. Budou dnes vystupovat jako odborní mluvčí strany. Nejsou to ale zdaleka všichni autoři programu naší strany.

 Myslím, že by nebylo dobré, abychom dnes schvalovali toto znění programu. Strana se bude v příštích měsících rychle rozvíjet, noví členové musí dostat příležitost debatovat o programovém vybavení naší strany. Musíme o něm debatovat také s veřejností. Předpokládám, že bychom mohli do půl roku od ustavujícího sjezdu uspořádat programovou konferenci, na které po obsáhlé diskusi můžeme program strany definitivně přijmout.

 Nicméně, zastavím se u dvanácti základních cílů našeho programu:
1. Chceme dostupné a kvalitní zdravotnictví pro všechny. Základní síť nemocnic musí být založena na neziskovém principu. Zamezíme zvyšování finanční spoluúčasti pacientů a uděláme pořádek vlékové politice státu ve prospěch lidí, nikoli ve prospěch farmaceutických firem.
2. Budeme prosazovat důslednou ochranu zájmů občanů, kteří vstoupí do opt-outového důchodového spoření. Přehodnotíme protihumánní záměry současné vlády na dobu odchodu do důchodu ve velmi pozdním věku (až 73 let!), který hrozí našim dětem a vnoučatům. Stejně tak podpoříme dřívější odchody do důstojného důchodu prospecifická povolání.
3. Vboji proti korupci budeme vždy uplatňovat princip presumpce viny upolitiků. Podpoříme všechny návrhy na uzákonění majetkových přiznání a také pokut (anebo mimořádného zdanění) placených zmajetku nabytého neprokazatelným způsobem. Prosadíme zákon ostátní službě.
4. Přehodnotíme všechny asociální zákony současné vlády, poškozující zejména zdravotně postižené občany a rodiny sdětmi.
5. Nepřipustíme snižování důchodů a ani platů veřejných zaměstnanců.
6. Budeme prosazovat propopulační opatření, zejména nulovou sazbu DPH u dětské obuvi a oblečení, potřeb pro děti a u školních učebnic.
7. Pokud bude vtomto volebním období prosazeno pravicovou vládou školné na vysokých školách, uděláme po volbách vše pro jeho zrušení.
8. Budeme na půdě parlamentu prosazovat cíle obsažené vnašem „Opatření proti hospodářské recesi, nezaměstnanosti, deficitu akobnově hospodářského růstu" tak, aby došlo koživení hospodářského růstu a vytváření nových pracovních míst.
9. Budeme klást důraz na regionální politiku, podpoříme rozvoj hospodářsky zaostávajících mikroregionů a lokalit se sociálním vyloučením. Podpoříme vtěchto mikroregionech místní podnikatele při vytváření nových pracovních míst, budování dopravní infrastruktury a přípravu průmyslových zón.
10. Budeme prosazovat obnovení komunální bytové výstavby, družstevní výstavby bytů, sociálních bytů a ochranu nájemníků na západoevropském standardu.
11. Nepřipustíme snižování výdajových paušálů pro živnostníky.
12. Jsme alternativou pro všechny ty, kteří chtějí konečně normální vládu, pracující pro lidi a ne proti nim.

 Ve svých materiálech máte dále návrhy několika sjezdových rezolucí. Myslím, že jsou pro naši stranu a její členy dobrým vodítkem v několika klíčových otázkách české politiky, které budou aktuální v nejbližších týdnech.

 Sestry a bratři,

 zvolili jste vedení naší strany. S tím, jak se bude naše stranická organizace a také četnost členské základny rozvíjet, bude toto vedení - předsednictvo strany - postupně doplňováno o zástupce nově vzniklých krajských stranických organizací a nově příchozí osobnosti. Chci se zmínit o tom, jaké opinion lídry bychom do naší strany chtěli získávat.

 Měli by to být lidé, kteří jsou např. odborářskými předáky anebo působí v neziskovém sektoru a jeho četných organizacích. Druhou skupinou, kde je možné a potřebné získávat nové, kvalifikované lidi pro naši stranu je akademické prostředí. V politice dnes chybí lidé z prostředí univerzit a vysokých škol. Jsou schopni do ní přinést vysokou kvalitu, mezinárodní rozhled a invenci.

 Třetí skupinou přirozených opinion lídrů, o jejichž zapojení máme zájem, jsou lidé ze světa svobodných povolání a tvůrčí inteligence. Lékaři, advokáti, podnikatelé, umělci, vědci. Tedy všichni ti lidé, kteří mají vysokou autoritu v prostředí, kde působí. A mají také většinou slušné finanční a materiální zázemí a to je pro svět politiky jen dobře. Jsou hůře korumpovatelní.

 A konečně čtvrtou skupinou, okruhem lidí, o nějž budeme usilovat, jsou nezávislí starostové obcí a měst. Úspěšný starosta po dvou či třech volebních obdobích by měl dostat šanci k využití svých zkušeností na úrovni krajského zastupitelstva či v parlamentu. Bez stranického politického zázemí ale nezávislý starosta na něco takového vůbec nemůže pomýšlet. S námi ano.

 Sestry a bratři,

 v příštích týdnech budeme vytvářet struktury strany v krajích, v okresech i místech. Jednotlivé osoby i skupiny členů mohou požádat vedení strany - grémium, které tvoří předseda, místopředsedové strany a ústřední tajemník o vydání licencí. Ve smyslu Stanov se mým rozhodnutím stali místopředsedy strany Jiří Šlégr, Stanislav Palša a Tereza Holišíková a ústředním tajemníkem Jaroslav Andres. Předpokládám, že nám žadatelé o udělení licence pro určitou územní jednotku vždy sdělí, jaký mají plán (jak budou politicky postupovat, kolik členů v MO budou mít za půl roku a za rok atd.), poté získají licenci a mohou začít. Budou-li málo úspěšní, licenci po čase ztratí. Doba není sentimentální a my nemáme dost času, abychom si jej mohli dovolit ztratit.

 Pokud jde o zmíněné grémium strany, budeme na jeho schůze přizvávat některé další členy předsednictva strany. Zejména ty, kteří budou našim poslancům vytvářet odborné zázemí pro jejich práci ve sněmovně. Prioritou naší politické práce je sněmovna a politika na národní úrovni. Jednou za 6 týdnů až 2 měsíce se bude scházet předsednictvo strany. Předpokládám jak jeho prosincovou schůzi (10. 12.), tak schůzi lednovou.

 V ústředí musíme rychle vytvářet odborné komise. Budeme potřebovat mnoho nových odborníků do odborných týmů - komisí strany. Už dnes můžeme říci, že máme silný tým právníků. Rýsuje se personálně velmi zajímavě tým formulující zdravotnickou politiku a mohl bych pokračovat. Bude to velká organizátorská práce, sestry a bratři, která nás čeká. Společně to ale zvládneme. Základním předpokladem ovšem je, že strana bude trvale otevřena stále  novým lidem.

 Prvním naším velkým politickým vystoupením budou za necelý rok volby do zastupitelstev krajů a do senátu. Nemůžeme od nich očekávat zázraky. Dobrý výsledek musíme vybojovat v Ústeckém kraji, tam se postavím do čela kandidátky. Pracujeme již na volebním programu pro tento kraj, chceme naplnit naši kandidátku vynikajícími kandidáty. Chceme rozbít mocenský monopol ČSSD a ODS, který třináct let kraj ovládá a nikam to nevede.

 Před pár dny jsem v tisku v článku jednoho nájemného novináře četl úvahy lidí z jedné pidistrany o tom, že prý s námi nepůjdou do předvolební aliance. Opravdu nepůjdou, opravdu nepočítám s ničím takovým. Chceme-li uspět zejména za dva a půl roku ve volbách do sněmovny, nemůžeme mít malé cíle. A nemůžeme jít s těmi, kdo již byli volebně neúspěšní. Kde to půjde, musíme za rok postavit jen vlastní kandidátky. A kde na to nebudeme dost silní, pak tedy raději nekandidovat.

 Součet dvou nul, sestry a bratři, je vždy nula. A my přece na těch 0,02% nechceme zůstat. Je potřeba vidět, že proti nám budou ve volbách stát strany, které mají jako parlamentní strany přirozenou publicitu, oproti nám de facto neomezené finanční možnosti ze státních zdrojů a výhodu zaběhlé stranické mašinérie a na své straně stereotypy novinářů, kteří vidí politiku podle vzorce vláda versus soc. dem. opozice.  

 Dovoluji si předvídat značnou dynamiku vývoje, značný růst napětí ve společnosti v příštím roce. To bude dáno kumulací některých negativních faktorů: dopady pseudoreforem pravicové vlády a také dopady pravděpodobného hospodářského poklesu. Pravice - ODS a TOP 09 - mohou být za rok na minimu své voličské podpory. Soc. dem. se bude vyžívat v bratrovražedných bojích, v bezradnosti, ale také v tolerování mafiánských praktik svých oligarchů. Ostatně kauza MUS je o bývalých a dnešních politicích ČSSD - ministrech, ale je také o současném ministru financí Kalouskovi z TOP 09, který projevil pozoruhodnou netečnost ve vymáhání miliard na účtech ve Švýcarsku pro naši republiku. To vše podle zásady, co jsme si, to jsme si, odpusťme si, co jsme si. Uklizení vyšetřování kolem MUS tehdejší NSZ a nynější místopředsedkyní ČSSD Benešovou je přímo neuvěřitelné.

 Věci veřejné již splnily svůj účel: oblafnout část voličů a vytvořit tak vládu pravice, která umožní např. k radosti privátních penzijních fondů opt-outovou reformu. K radosti mnoha developerů pak církevní restituce s pokusem o prolomení restituční hranice 25. února 1948. Vládu, která plíživě povede zemi k postupné devastaci veřejných služeb a poté k jejich privatizaci. Zkrátka se rozkrade, co ještě zbývá. Svaté jim nejsou ani kojenecké ústavy, které chtějí zrušit, i když nemají dostatek pěstounských rodin. Nás ale to, kde bude několik tisíc dětí z dětských domovů, zajímá velmi intenzivně.

 Stejné kruhy, které mají zájem na udržení této pravicové vlády, budou ji chtít udržet i po roce 2014, spustili teď projekt A. Babiše. Je to jen jiné vydání projektu VV. Chytřejší, ale jen o něco. Boj proti korupci, tomuhle společenskému zlu, je jistě záslužný. Ale kdo mu u miliardářů uvěří. Pan Babiš by si jako pomocníka v boji proti korupci měl vzít ještě p. Bakalu. Je ale zajímavé, jak se A. Babiš vyhýbá veřejným vyjádřením, např. o tom jak zajistit dostupnost a kvalitu služeb ve zdravotnictví. Jaké je východisko z opt-outové důchodové reformy. V tom by totiž musel přiznat na čí straně je. Na straně lidí to určitě není. Pobavilo mě také opravdu upřímně, jak p. Babiš radí, jak by stát měl mít vyrovnaný státní rozpočet. Prima, p. Babiši, proč tedy Vaše firmy mají 23 miliard dluhů nebo je to jen 15 miliard? A co čerstvý chleba p. Babiši, nevím, jak kdo z vás, ale já v supermarketu koupený chléb už druhý den po koupi požívám málokdy s chutí. Vlastně nikdy.

 Novináři se mě v posledních dnech ptají, jaké máme, my národní socialisté, cíle. Ptají se na procenta dosažená ve volbách. Usmívám se tomu. Já odpovídám, že nám jde především o službu veřejnosti, lidem. To, že chceme být ve sněmovně či ve vládě, je jenom prostředkem k tomu, abychom mohli lépe sloužit lidem.

 Vážení přátelé, těším se na spolupráci s Vámi.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama