Ing. Jiří Paroubek

Nenarodili jsme se sami pro sebe, ale proto, abychom sloužili své vlasti. ( Jindřich IV.)
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,46. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

28.04.2016 15:10:00

Vláda opět zaspala. Stavebnictví klesá

Vláda opět zaspala. Stavebnictví klesá

Minulý rok zažilo české stavebnictví po letech dramatického poklesu poměrně výrazný růst (7,1 %). Už loni jsem ale hovořil o tom, že k tomu, aby stavebnictví v růstu pokračovalo, musí vláda vytvořit funkční programy na jeho podporu. Nelze jen sedět s

Nyní se potvrzuje, že loňský růst stavebnictví, způsobený zejména dočerpáváním peněz z evropských fondů na finanční perspektivu let 2007–2013, se letos skutečně opakovat nebude. Objem i hodnota zakázek ve všech stavebních odvětvích klesají a odborníci nečekají, že by se tento trend mohl v nejbližší budoucnosti obrátit. Loni se z evropských fondů vyčerpalo přes 150 milionů korun, a velká část těchto peněz šla do stavební výroby (zejména na velké dopravní stavby). To se ovšem letos opakovat nebude…

Problémem se nyní stávají především právě velké dopravní stavby, jejichž zahájení se díky nedostatečně připravené dokumentaci EIA, může zdržet třeba i o 3 – 4 roky (týká se zejména výstavby některých nových úseků dálnic). Ale problémem je i nedostatečná připravenost dalších projektů. Veřejné investice jsou navíc stále limitovány nevhodným zákonem o veřejných zakázkách, který ve svých důsledcích vede ke kriminalizaci starostů a obecně vlastně veřejných činitelů. ale také k potlačování kvality odváděných prací jednostrannou orientací podmínek na výši ceny.

Vláda se loni, co se týče stavebního sektoru, namlsala „koláčů bez práce“, a nyní tak může jen sledovat, jak stavebnictví opět padá na kolena. Pokud chce tento negativní trend zvrátit, je třeba, aby ministerstvo průmyslu a obchodu předložilo ucelený plán na podporu stavebnictví. Ministr dopravy Ťok musí konečně personálně stabilizovat ministerstvo dopravy a také Ředitelství silnic a dálnic. Bez schopných lidí se budou přípravy a realizace dopravních staveb stále jen opožďovat a opožďovat, což stavebnictví nevyhnutelně sráží. A snažit se musí také ministryně Šlechtová. V její gesci je příprava nového a funkčního zákona o veřejných zakázkách, který by starosty obcí neodrazoval od jakýchkoli investic v obci. A ta samá osoba by ve spolupráci s ministerstvem práce a sociálních věcí měla vládě předložit také propracovaný program na podporu výstavby komunálních a sociálních bytů. I ten po dvou letech činnosti této vlády chybí.

Zkratka. bez promyšlených kroků vlády na podporu stavebnictví se dalšího růstu v tomto oboru dočkáme nejdříve v době, kdy se budou dočerpávat peníze z evropských fondů na v současnosti běžící finanční perspektivu 2014–2020. Tedy někdy v roce 2022. A ani to není jisté…

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama