Ing. Karel Březina

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,06. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

17.06.2011 16:55:04 - sylva

Systémová změna, která vede ke zjednodušení tarifu PID

Budete nějak reagovat na otevřený dopis pana zastupitele Hudečka ohledně zdražení jjízdného v Praze? Argumenty jsou pádné.

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

19.07.2011 12:44:38 - Ing. Karel Březina
 Změna cen jízdného je systémová změna, která vede ke zjednodušení tarifu PID a dalšímu sjednocení se Středočeským krajem, taky aby systém veřejné dopravy fungoval pokud možno na jednotném principu. Změna cen jízdného k 1. 7. 2011 znamená zejména změnu délky platnosti jízdenek a zjednodušení jejich použití. Kromě toho nově, všechny  jízdenky  platné v Praze jsou přestupní, jen časově limitované.
Jízdenka za 18Kč platila 20min v povrchové dopravě a byla nepřestupní nebo platila max. 5 stanic v metru, neplatila na nočních linkách, na přívozech a v lanovce na Petřín.  Kromě toho, měla plno dalších pravidel, jak ji používat ve vnějších pásmech nebo při přechodu z vnějších pásem do Prahy. Nově je místo ní zavedená jízdenka za 24 Kč, která je již plně přestupní a platí 30min a nemá další omezení. Sice se zvyšuje cena o 33%, ale současně se prodlužuje platnost této jízdenky o 50% z 20min na 30min a lze na ni přestupovat, používat ji na nočních linkách, na přívozech a v lanovce na Petřín. To je samozřejmě systémový krok vpřed,  neboť  tato změna zejména umožňuje lepší práci s optimalizací sítě bez tarifních dopadů.
Jízdenka za 26Kč platila 75 min. Nově zavedená jízdenka za 32Kč je opět jednodušší a systémově kompatibilní. Tato jízdenka je jízdenkou pro Prahu nebo pro 4 pásma a sjednocuje se tak tarifní sazba PID za 4 pásma na celém území Integrovaného dopravního systému.  Praha je z hlediska pásmové platnosti považována též za 4 pásma. Zase platí, že jízdenka  je kvalitativně vyšší , časová platnost se zvýšila o 20% a cena vzrostla o 23%.
Vzhledem k tomu, že jízdné v MHD v Praze se měnilo naposledy k 1. 1. 2008, je ve vazbě na cenu vstupů v dopravě nárůst ceny přiměřený. Dále je třeba vzít v úvahu vládou připravované zvýšení sazby DPH v příštích letech. Toto opatření bude znamenat propad tržeb v rámci systému PID o cca 400 mil. Kč ročně.  Protože hlavní  město  Praha nechce snižovat rozsah  PID, promítne se tento výpadek plně do rozpočtu hlavního města Prahy na roky 2012 a 2013 jako zvýšená úhrada ztráty pro jednotlivé dopravce.  Realizované zdražení cen jednotlivého jízdného tak alespoň z poloviny pokryje tyto neočekávané výdaje, které hlavní  město  Praha nemůže ovlivnit.