Systémová změna, která vede ke zjednodušení tarifu PID
Budete nějak reagovat na otevřený dopis pana zastupitele Hudečka ohledně zdražení jjízdného v Praze? Argumenty jsou pádné.
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
19.07.2011 12:44:38 - Ing. Karel Březina
Změna cen jízdného je systémová změna, která vede ke zjednodušení tarifu PID a dalšímu sjednocení se Středočeským krajem, taky aby systém veřejné dopravy fungoval pokud možno na jednotném principu. Změna cen jízdného k 1. 7. 2011 znamená zejména změnu délky platnosti jízdenek a zjednodušení jejich použití. Kromě toho nově, všechny jízdenky platné v Praze jsou přestupní, jen časově limitované.Jízdenka za 18Kč platila 20min v povrchové dopravě a byla nepřestupní nebo platila max. 5 stanic v metru, neplatila na nočních linkách, na přívozech a v lanovce na Petřín. Kromě toho, měla plno dalších pravidel, jak ji používat ve vnějších pásmech nebo při přechodu z vnějších pásem do Prahy. Nově je místo ní zavedená jízdenka za 24 Kč, která je již plně přestupní a platí 30min a nemá další omezení. Sice se zvyšuje cena o 33%, ale současně se prodlužuje platnost této jízdenky o 50% z 20min na 30min a lze na ni přestupovat, používat ji na nočních linkách, na přívozech a v lanovce na Petřín. To je samozřejmě systémový krok vpřed, neboť tato změna zejména umožňuje lepší práci s optimalizací sítě bez tarifních dopadů.
Jízdenka za 26Kč platila 75 min. Nově zavedená jízdenka za 32Kč je opět jednodušší a systémově kompatibilní. Tato jízdenka je jízdenkou pro Prahu nebo pro 4 pásma a sjednocuje se tak tarifní sazba PID za 4 pásma na celém území Integrovaného dopravního systému. Praha je z hlediska pásmové platnosti považována též za 4 pásma. Zase platí, že jízdenka je kvalitativně vyšší , časová platnost se zvýšila o 20% a cena vzrostla o 23%.
Vzhledem k tomu, že jízdné v MHD v Praze se měnilo naposledy k 1. 1. 2008, je ve vazbě na cenu vstupů v dopravě nárůst ceny přiměřený. Dále je třeba vzít v úvahu vládou připravované zvýšení sazby DPH v příštích letech. Toto opatření bude znamenat propad tržeb v rámci systému PID o cca 400 mil. Kč ročně. Protože hlavní město Praha nechce snižovat rozsah PID, promítne se tento výpadek plně do rozpočtu hlavního města Prahy na roky 2012 a 2013 jako zvýšená úhrada ztráty pro jednotlivé dopravce. Realizované zdražení cen jednotlivého jízdného tak alespoň z poloviny pokryje tyto neočekávané výdaje, které hlavní město Praha nemůže ovlivnit.