Ing. Karel Tureček

  • ANO 2011
  • Jihočeský kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

06.04.2022 14:51:00

Je nezbytné posílit kontrolu černého trhu s přípravky na ochranu rostlin

Je nezbytné posílit kontrolu černého trhu s přípravky na ochranu rostlin

Projev na 16. schůzi Poslanecké sněmovny 6. dubna 2022 k zákonu o rostlinolékařské péči

 Kolegyně a kolegové,

já bych se chtěl samozřejmě na tento zákon o rostlinolékařské péči podívat z několika pohledů. Dá se říci, že předkládaná právní úprava rozděluje jaksi ten zákon do dvou základních oblastí. Jednak je to oblast ochranných opatření proti škodlivým organismům rostlin, takzvaná oblast fytosanitární, a druhá je právě tady velmi podrobně zmiňovaná ta problematika dodávání na trh a používání přípravků a pomocných prostředků na ochranu rostlin.

Zároveň ten zákon provádí implementaci příslušných evropských směrnic do našeho právního řádu, a jak sám předkladatel přiznává i v důvodové zprávě, i přes nastavení jasných pravidel v obou zmíněných oblastech prostřednictvím předpisů evropských i národních, praxe ukazuje prostor a potřebu pro zlepšení. A tady já si myslím, že je velký prostor k diskusi.

Navrhovanou právní úpravou bezesporu dochází k novelizaci v oblasti ochrany proti škodlivým organismům rostlin i v té oblasti právě přípravkové. První velmi důležitou změnou v rámci návrhu je zavedení označování přípravků na ochranu rostlin pro profesionální uživatele prostřednictvím jedinečných identifikátorů. V opatření k zajištění splnění cílů v této oblasti je nezbytné posílit kontrolu černého trhu s přípravky na ochranu rostlin bez evidence právě formou této elektronické evidence jednak u držitelů povolení, výrobců, samotné distribuce a v neposlední řadě zemědělské prvovýroby právě přes již zmiňované elektronické kódy.

Je třeba zdůraznit, že sektorová studie Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví v loňském roce uvedla, že v rámci evropské osmadvacítky představuje prodej nelegálních falšovaných pesticidů 13,8 % z jejich celkového prodeje, přičemž falzifikáty dovážené do České republiky činí více jak 17,8 % z prodejů, a tedy jsme v tomto směru, v tomto negativním čísle nad průměrem Evropské unie zhruba o 4 % a v celkové hodnotě, a to je samozřejmě už zarážející číslo, tyto falzifikáty představují hodnotu 930 milionů korun. Takže je to svým způsobem vážný problém.

Samozřejmě samotný zákon, návrh zákona zavádí povinnosti vůči jednak držitelům povolení, vlastním výrobcům, distribuci zemědělské prvovýroby, nicméně jak už vždycky bývá zvykem, vždycky při koncipování právě téhle legislativy dochází k nevyváženému rozdělení povinností, kdy většinou jsou zvýhodněni držitelé povolení, výrobci, samotná distribuce a nejvíc jsou postiženy jaksi subjekty zemědělské prvovýroby neúměrným zatížením byrokracie, vykazováním a samozřejmě oni samotní mají velmi složité postavení, složitou situaci, protože oni pracují v terénu, oni musí reagovat na biologický charakter zemědělské prvovýroby.

Oni se musí rozhodovat v řádu hodin. Zatímco držitelé povolení a výrobci se rozhodují v řádu měsíců, roků. Oni samozřejmě se rozhodují, zemědělská prvovýroba, naši prvovýrobci se rozhodují v řádu hodin, maximálně dnů. V případě, že takové rozhodnutí nečiní, tak samozřejmě přijdou o veškerou úrodu toho daného produkčního roku. Takže samozřejmě je to pro ně velké zatížení a samozřejmě jakékoliv zvýšení další byrokracie je v tomto směru z jejich strany vnímáno negativně a oslabuje, oslabuje i jejich samotnou konkurenceschopnost.

Já bych se chtěl tady přítomného pana ministra zemědělství zeptat, jestli počítá s tím a jestli tohleto téma se již diskutovalo a bude diskutovat na antibyrokratické komisi zřízené Ministerstvem zemědělství, v případě, že se diskutovalo, jestli byly učiněny nějaké závěry. A v případě jaký bude postup Ministerstva zemědělství v reakci na tyto závěry antibyrokratické komise Ministerstva zemědělství s cílem právě minimalizovat ten byrokratický dopad na zemědělskou prvovýrobu.

Druhou oblast, o které bych se chtěl zmínit a je třeba počítat, že v oblasti fytosanitární i v oblasti nelegálního trhu, ať už s ochrannými či pomocnými prostředky na ochranu rostlin, dojde pravděpodobně za současné situace k zhoršení právě té situace nelegálního trhu falzifikátů a těchto záležitostí. Já bych byl nerad, aby tento zákon, řekl bych, postihoval zejména naše výrobce, producenty osiv a sadby. Ti byli zatíženi nadměrnou prakticky byrokracií, znevýhodněním určitým vůči kolegům ze zahraničí. A na druhé straně počítám, že s nárůstem, řekl bych, důsledků potravinové krize v Evropě a i v celém světě, dojde ke zvýšení, řekl bych, tlaku té oblasti prodeje, distribuce nelegálních ochranných prostředků a pomocných prostředků na ochranu rostlin.

Zároveň lze předpokládat, že i v důsledku krize v té oblasti agrárního sektoru na Ukrajině a jeho dopadům vůbec na všechny rostlinné a živočišné komodity, tak v té oblasti rostlinné dojde, řekl bych, v rámci evropského prostoru k zvýšení, řekl bych, tlaku, poptávkových tlaků po osivě a sadbě. A samozřejmě tady bude opět zasažena oblast, řekl bych, dovozu, vývozu v rámci celé evropské osmadvacítky i necertifikované sadby a osiv. Takže mě tohleto velmi jaksi zajímá, jak je Ministerstvo zemědělství prakticky připraveno v té oblasti fytosanitární jaksi působit na ochranu na jedné straně našich producentů osiv a sadby, tak aby nebyli vystaveni, řekl bych, nepřiměřené a neférové konkurenci ze zahraničí, protože musíme počítat, že k tomuto, řekl bych, tlaku v této oblasti dojde.

A zároveň jak je Ministerstvo zemědělství prostřednictvím Státní rostlinolékařské správy připraveno nejenom ochraňovat domácí producenty osiv a sadby, ale jaksi ochraňovat zemědělské prvovýrobce proti zavlečení, řekl bych, nebezpečných chorob a škůdců. To si myslím, že je velká výzva a v tomto směru musí prakticky fytosanitární dohled v rámci Ministerstva zemědělství posílit. Takže druhá otázka, a tímto se připojuji i k dotazům mých předřečníků na pana ministra zemědělství, je, jestli ministerstvo počítá eventuálně v budoucnu s novelizací tohoto zákona o rostlinolékařské péči, který by měl zahrnout jednak snížení, řekl bych, administrativních nároků na zemědělskou prvovýrobu, zároveň aby ochraňoval naši zemědělskou prvovýrobu v té oblasti fytosanitární a prakticky reagoval vůbec na tu situaci, ke které bezesporu dojde v oblasti celého evropského trhu, možná i světového trhu bezesporu v té oblasti pohybu osiv, sadby a i těch používání přípravků a pomocných prostředků na ochranu rostlin.

Takže děkuji za pozornost a poprosím pana ministra o zodpovězení těchto dotazů.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama