Ing. Klára Dostálová

  • ANO 2011
  • europoslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,72. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

15.12.2021 14:20:00

Kompenzační bonusy byly vždy kladně hodnoceny

Kompenzační bonusy byly vždy kladně hodnoceny

Projev na 18. schůzi Senátu dne 15. prosince 2021 k návrhu zákona o kompenzačním bonusu pro rok 2022.

Dobré dopoledne, vážený pane předsedo, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři, dovolte mi stručně odůvodnit návrh zákona o kompenzačním bonusu pro rok 2022, jehož cílem je opět v dnešní době, v dnešní složité době, ekonomicky podpořit osoby samostatně výdělečně činné, společníky malých společností s ručením omezeným a tzv. dohodáře. Ráda bych v této souvislosti připomněla, že pomocí kompenzačního bonusu byla poskytována podpora jeho příjemcům od samého počátku epidemie koronaviru. Nejprve byl na jaře roku 2020 poskytován bonus na poměrně širokém základu, kdy pro vznik nároku postačovalo, aby byl podnikatel schopen doložit, že nemohl svoji činnost zcela nebo zčásti vykonávat v důsledku epidemie či souvisejících opatření veřejné správy. Tímto způsobem byla poskytnuta rychlá a efektivní podpora. Během následující podzimní vlny koronaviru byla zavedena druhá generace kompenzačního bonusu, v jehož případě došlo k důslednějšímu zacílení na ty podnikatele, kteří byli bezprostředně postiženi státními protiepidemickými opatřeními. Na jaře letošního roku pak byl uveden v život třetí kompenzační bonus, který opět poskytoval podporu nejen podnikatelům, kterých se dotkla státní opatření, ale také těm, kteří byli epidemií postiženi jinak, a to například odlivem zákazníků. Klíčovým kritériem pro vznik nároku zde byl pokles tržeb daného podnikatele.

Dovolím si současně zdůraznit, že kompenzační bonusy byly jako nástroj podpory podnikatelů vždy kladně hodnoceny. Finanční správa v souvislosti se všemi třemi dosavadními bonusy vyřídila přibližně 2,4 milionu žádostí a souhrnně bylo na bonusech vyplaceno přes 44 miliard korun.

Nyní předkládaný návrh úzce navazuje na předchozí zákon o kompenzačním bonusu pro rok 2021, avšak s ohledem na jeho jednorázový charakter nebylo přistoupeno k jeho novelizaci, ale je navrhován zákon nový.

Po stránce obsahové je však podstatná většina úpravy totožná jako v předešlém zákoně, nynější návrh tak fakticky představuje pouze aktualizaci úpravu kompenzačního bonusu a její dílčí přizpůsobení nynějším podmínkám.

Obnovený kompenzační bonus bude poskytován ke kompenzaci dopadů na činnost podnikatelů, které nastaly v důsledku protiepidemických opatření státních orgánů.

Pro vznik nároku bude opět posuzován pokles příjmů odpovídající tržbám z prodeje výrobků, zboží a služeb, plynoucí z dané podnikatelské činnosti, a to oproti srovnávacímu období z letošního léta, které nebylo zasaženo vládními restrikcemi. Pamatováno bude ovšem i na sezonní podnikatele, kteří svoji činnost vykonávají v zimním období, jimž bude nabídnuto alternativní srovnávání, srovnávací období z doby před vypuknutím epidemie. Klíčovou změnou oproti předchozímu zákonu je podmínka poklesu tržeb pouze o 30 procent, namísto dosavadních 50 procent.

Na tomto místě bych chtěla zdůraznit, že parametry návrhu zákona byly stejně jako v minulosti konzultovány se zástupci podnikatelů a s odbornou veřejností. Byly diskutovány s Hospodářskou komorou, Svazem obchodu a cestovního ruchu, Svazem průmyslu a dopravy, Komorou daňových poradců a s dalšími odborníky.

Velmi diskutovaná byla právě otázka procentního poklesu tržeb, kdy původní návrh ministerstva financí pracoval se zachováním 50procentního limitu, ale na základě podnětů vzešlých ze zmíněných konzultací jsme pro vznik nároku na kompenzační bonus akceptovali pokles tržeb pouze ve výši 30 procent, a to i s ohledem na symetrii se zamýšlenými dotačními programy ministerstva průmyslu a obchodu.

Návrh zákona garantuje dvě bonusová období, první od 22. listopadu do 31. prosince, druhé odpovídající lednu 2022. Stejně jako v minulosti vláda v současnosti získala mandát zavést další bonusová období, vždy jako kalendářní měsíc, až do konce roku 2022, pokud budou v té době ještě trvat protiepidemická opatření.

Výše kompenzačního bonusu bude opět činit max. 1000 korun za den, tedy celkem 40 tisíc za první bonusové období a 30 tisíc za druhé bonusové období. Bonus bude současně, stejně jako doposud, individuálně zastropován tak, aby nedocházelo k nespravedlivé překompenzaci v případě subjektů s malými tržbami. V případě dohodářů pak bude zachována stávající výše bonusu 500 korun na den. Zůstává i nárok na kompenzační bonus za dny, kdy měl podnikatel nařízenu karanténu nebo izolaci, a to ve výši vždy alespoň 500 korun.

V této souvislosti bych chtěla upozornit na změny, kterých návrh zákona dozněl v Poslanecké sněmovně. Nejvýznamnější změnou je odstranění bariéry znemožňující kombinovat kompenzační bonus s jinými podporami pro podnikatele. Na tuto změnu tak z logiky věci budou muset zareagovat zamýšlené dotační programy ministerstva průmyslu a obchodu.

Došlo rovněž k dalším dílčím změnám. Mezi důvody poklesu tržeb, který bude zakládat nárok na kompenzační bonus, byla nově zahrnuta též nově nařízená karanténa nebo izolace jeho příjemce. Bonus budou nově moci získat i společníci, jejichž podíl ve společnosti s ručením omezeným je vyjádřen kmenovým listem. Rovněž byla doplněna speciální pravidla pro určení poklesu tržeb u subjektů, které zahájily činnost až po prvním srpnu letošního roku. Kompenzační bonus bude opět spravován jako daň podle daňového řádu, a to orgány Finanční správy. Žádosti bude možné podávat ihned po skončení příslušného bonusového období, tedy od ledna 2022. Samozřejmě za předpokladu, že zákon již bude tou dobou účinný. Kompenzační bonus bude tak jako doposud snížením příjmové strany veřejných rozpočtů, údajně z příjmů ze závislé činnosti, to jest včetně dopadů do rozpočtů obcí a krajů. Dosavadní zákon obsahuje systém kompenzace většiny těchto dopadů do rozpočtů obcí a krajů ze státního rozpočtu formou příspěvku odpovídající reálnému podílu obcí a krajů na financování kompenzačního bonusu. Tento systém zůstává zachován i pro obnovený kompenzační bonus. Se zahrnutím dopadu změn provedených v Poslanecké sněmovně činí odhadovaný negativní rozpočtový dopad návrhu zákona, připadající na první dvě bonusová období, 12,4 miliardy na veřejné rozpočty, z toho 11,5 miliardy na státního rozpočet, 0,7 miliardy na rozpočty obcí a 0,2 miliardy na rozpočty krajů. Účinnost zákona se navrhuje dnem následujícím po dni vyhlášení ve sbírce zákonů. Chtěla bych vás tímto požádat o podporu navrženého zákona. Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama