Z tohoto důvodu jsem si několikrát prošel stenozáznam a všechna hlasování (vše je dostupné na webové adrese Poslanecké sněmovny www.psp.cz). Jen pro přesnost, zde je příklad smršti pozměňujících návrhů ze strany vládní koalice - poslanec Babák se snažil ve třetím čtení načítat desítky dalších pozměňujících návrhů, které prohlašoval na tech. legislativní. Tyto návrhy nebyly připuštěny do hlasování.
- Babák podal celkem 11 pozměňujících návrhů, které byly podány v řádném termínu
(dálen jen PN)
- PN č. 1 a 7-11 navrhl stáhnout ( to jsme schválili)
- PN č. 2 a 6 byly zamítnuty
- PN č. 3 až 5 se staly po hlasování a schválení "o celkovém usnesení
rozpočtového výboru" nehlasovatelné - to znamená, že žádný z jeho návrhů
neprošel.
Poslanecký klub ČSSD podpořil v oblasti loterií
pozměňující návrh rozpočtového výboru, který mění současnou situaci
při použití výtěžku z hazardu tak, že jednu třetinu ponechává obcím
(oproti novele schválené v srpnu jde o zvýšení na 1/3), druhou třetinu
posílá ve prospěch sportu na zvláštní účet ministerstva školství
a poslední třetinu umožňuje provozovatelům poskytnout po schválení
ministerstvem financí na veřejně prospěšné účely.
Poslanci ČSSD tedy hlasovali v souladu s dlouhodobými programovými prioritami ČSSD, které počítají s tím, že by významná část výnosu z hazardních her měla být použita právě na řešení financování sportovních organizací, včetně podpory mládežnického sportu a sportovních aktivit na venkově.
Dále
poslanci ČSSD podpořili pozměňující návrh, který umožňuje získat finance
z odvodů z loterií pro základní složky integrovaného záchranného
systému a na podporu projektů na zvýšení bezpečnosti a plynulosti
provozu na pozemních komunikacích.
Návrh rozpočtového výboru
obsahoval také část týkající se místních poplatků, která upravuje místní
poplatek tak, že provozovatel platí za každý IVT, VHP a loterijní
systém v dané obci atd. (neboli „za bednu“). Legislativa bohužel
původní návrh rozpočtového výboru rozdělila na dva. Zpravodaj P.
Suchánek ovšem v hlasovací proceduře nenavrhoval nikde hlasovat
o pozměňujícím návrhu B6 samostatně a o něm nikde nemluvil. Nechal
hlasovat dle stenozáznamu „o celkovém návrhu rozpočtového výboru“. Já
osobně jsem to tedy chápal tak, že je to včetně části B6 (tedy včetně
místních poplatků „za bednu“).
Po hlasování v tom podle mého
názoru poslanci TOP09 Gazdík a spol. uviděli příležitost, jak celou
situaci zvrátit a začali na nás útočit hned na druhý den u novinářů
a starostů na Svazu měst a obcí.
I přesto, že podle mne by měla být v celkovém usnesení JIMu i část týkající se místních poplatků za „bednu“, rozpočtový výbor již ve středu 16. 11. 2011 pro jistotu urychleně schválil pozměňující návrh k zákonu o místních poplatcích, který řeší otázku tohoto místního poplatku.
Tento návrh jsme záměrně nechali naformulovat zde přítomnému zástupci TOP09 a následně jsme ho schválili, aby nás lidé z této strany zase pokrytecky nenapadali.
Jednoduchým řešením celého problému je podle mého názoru to, že senátoři ČSSD zařadí v Senátu tuto část zpět do zákona o Jednotném inkasním místě.
Věřím, že senátoři ČSSD nepodlehnou pokryteckým tlakům ze strany
TOP09 a opraví v Senátu zřejmé legislativní a věcné chyby,
které se týkají loterijního zákona, který bude účinný od prvního ledna
2012.
ČSSD je pro legislativním zajištění financování sportu z výnosů hazardu a odložení účinnosti změn v daních až na rok 2015. Z výše uvedených důvodů jsem přesvědčen, že naše hlasování bylo správné a nemáme důvod svůj postoj měnit.
Ladislav Šincl, poslanec ČSSD