Smartwings není strategický podnik. Nezajišťuje, tak jako např. italská Alitalia, vnitrostátní leteckou dopravu. Je to prostě jeden z mnoha soukromých dopravců, který létá z Prahy. Letecký byznys je silně konkurenční, jakékoliv volné místo se okamžitě obsadí, proto není nutné se obávat toho, že se z Prahy i z dalších regionálních letišť nebude létat. V únoru 2012 zkrachoval maďarský národní dopravce Malév, a přesto letiště v Budapešti až do pandemie rostlo rychleji než pražské letiště Václava Havla. A samozřejmě Maďaři stále mají možnost létat na dovolené. Navíc velká část byznysu Smartwings probíhá v zahraničí, a v tuto chvíli by stát na sebe vzal odpovědnost za společnost, která létá pro dovolenkáře v Polsku, v Kanadě a v jiných zemích. Jak to vysvětlit českému daňovému poplatníkovi, to vážně nevím.
Mají Češi zaplatit finanční ztrátu?
Většinový majitel Smartwings, miliardář Jiří Šimáně, veřejně prohlásil, že on se svého podílu zbavovat nechce a jediné, o co žádá stát, je např. poskytnutí záruk nebo výhodných úvěrů od státu. Majetkové převzetí odmítl. O co tedy jde? Proč se o převzetí státem vůbec mluví? Odpověď je tak prostá, že se tomu vlastně ani nechce věřit.
Menšinový podíl ve společnosti Smartwings drží Číňané, respektive společnost CITIC, za kterou v ČR jedná a mluví pan Jaroslav Tvrdík. Je zcela zjevné, že za všemi úvahami o státní pomoci stojí lidé, kteří si uvědomují, že čínská investice je ohrožena. Nikdo neví, jak se letecký byznys bude po současné krizi vyvíjet, ale všichni tuší, že nastanou velké změny. Lze předpokládat vznik nových společností a krach těch kapitálově slabších, mezi něž lze řadit i Smartwings. Číňané (pan Tvrdík a spol.) tedy hrají o čas. Čím dříve se svého podílu zbaví nebo si zajistí vládní pomoc, ať už bude jakákoliv, tím menší budou mít ztráty. Cílem tedy není nic jiného než přenést budoucí ztráty z podnikání na stát.
Pomoc ve formě záruky za část úvěrů
Na druhou stranu je pravda, že do této situace se Smartwings dostaly nezaviněně, ale stejně tak tisíce jiných společností u nás a miliony po celém světě. Pokud pomáhat, tak stejně, jako se pomáhá v rámci programu Covid III. Tedy zárukou za část úvěrů, a to s jasnými podmínkami ohledně zaměstnanosti apod. Doba socializace ztrát je, věřím, již za námi. A příslovečné zisky již byly u Smartwings zprivatizovány.